Automobilky investují do čisté mobility

18. 07. 2019

Názory na elektromobilitu mohou být různé, jedno je ale jisté - elektromobilů v osobní přepravě bude přibývat, nabídka automobilek se každým rokem rozšiřuje. 

Důvodem je především tlak na snižování emisí CO2. Nařízení Evropského parlamentu a rady č. 443/2009 vyžaduje, aby nové osobní automobily od roku 2020 plnily limit uhlíkové stopy 95 g CO2/km (odpovídá spotřebě nafty 3,6 litr/100 km). Při překroční této hodnoty (průměr za všechna vyráběná vozidla) pokuta 95 EUR/g (tedy v přepočtu 66 tis. Kč za 1 litr/100 km nad limit 3,6 litr/100 km).

Exhalace jsou hodnoceny za celou flotilu roční produkce automobilů. Aby mohly automobilky nadále vyrábět a prodávat trhem požadované automobily se spalovacími motory, překračující limit 95 g CO2/km, musí do celkové produkce zařadit odpovídající počet bezemisních vozidel – elektromobilů. To je důvodem, proč automobilky tak intenzivně pracují na vývoji elektromobilů.

Jak vyplývá z analýzy serveru idnes.cz, na cestu čisté mobility se vydávají postupně hlavní hráči na trhu s automobily. Propagátorem nových trendů je Volkswagen, udržitelnost je pevně spojená se značkou Volvo, vlastní modely elektromobilů ale vyvíjejí prakticky všechny velké automobilky. 

Intenzivně pracovat na pohonech a technologiích budoucnosti začínají BMWMercedes-Benz, které letos oznámily spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování, nabíjecích stanic pro elektromobily a multimodální přepravy investují dohromady jednu miliardu eur, to je 25,6 miliardy korun.

Podle idnes.cz BMW chce do roku 2023 nabízet 25 modelů elektroaut, chce nabídnout bateriovou verzi v každé modelové řadě. Podíl elektricky poháněných vozů chce zvýšit od roku 2021 o 30 procent ročně a zaměřit pozornost čím dál více na plug-in hybridy, tedy vozy s pomocným pohonem, elektromotorem živeným akumulátorem, který je možné dobíjet ze zásuvky.

Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Štítky: Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

Aktuality