03. 02. 2019
Dvojnásobný podíl cyklistické dopravy je ambiciózním cílem strategického dokumentu Celoevropský generální plán na podporu cyklistiky, na kterém spolupracuje 54 členských států Světové zdravotnické organizace z celé Evropy. Tento plán bude po svém dokončení pro některé státy vůbec prvním vodítkem v oblasti podpory cyklistiky na národní úrovni.
Na druhé straně je třeba se ptát, co si z něho vezme Česká republika. Jsme rádi, že Asociace měst pro cyklisty mohla se spolupodílet na tvorbě tohoto dokumentu. Netrpělivě nyní očekáváme schválení tohoto návrhu nejen proto, že půjde o výsledek pětileté intenzivní spolupráce, ale především pro široký charakter tohoto dokumentu, který zahrnuje opravdu rozsáhlý soubor mezioborových politických cílů. Vypadá to, že říjen 2019 by mohl být pro cyklistiku dobrým měsícem.
Aktualizovaný návrh Panevropského hlavního plánu na podporu cyklistiky byl v současnosti předložen k projednání v programu THE PEP (Panevropský program pro zdraví, dopravu a životní prostředí). Tato společná iniciativa Světové zdravotnické organizace (WHO) a Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) pod vedením Rakouska a Francie požádala Partnerství pro cyklistiku (program bývalé neformální Sítě národních cyklokoordinátorů při ECF), aby připravilo návrh plánu na podporu cyklistiky pro celý evropský kontinent. Výsledkem dalších deseti partnerských mítinků je tento aktualizovaný návrh, který bude ke konečnému schválení předložen na 5. zasedání THE PEP na vysoké úrovni, jež proběhne 22. – 24. 10. 2019. ECF celou dobu intenzivně usilovala o to, aby cíle, které plán stanovuje, byly maximálně ambiciózní. Vzhledem k tomu, že plán se týká států s tak nesmírně odlišnými podmínkami pro rozvoj cyklistiky, jako jsou například Holandsko a Ázerbájdžán, domníváme se, že výsledek bude víc než povzbudivý!
Návrh plánu definuje pět politických cílů, které mají být splněny do roku 2030:
Naplnění vytčených cílů by přineslo řadu výhod – zdvojnásobení podílu cyklistů by podle výpočtů provedených s využitím nástroje Světové zdravotnické organizace HEAT for Cycling mohlo zabránit až 30 000 předčasných úmrtí ročně. Z toho vyplývají nepřímé ekonomické přínosy ve výši 78 miliard euro ročně.
Návrh stanovuje 30 politických doporučení, které by v závislosti na svých vlastních národních podmínkách mohly přijmout jak signatářské, tak i další státy. Doporučení jsou rozdělena do 10 kategorií:
1 PŘÍPRAVA A REALIZACE NÁRODNÍCH CYKLISTICKÝCH POLITIK A STRATEGIÍ S PODPOROU NÁRODNÍHO CYKLISTICKÉHO PLÁNU
2 AKTUALIZACE REGULAČNÍHO RÁMCE PRO PODPORU CYKLISTIKY
3 ZAJIŠTĚNÍ UŽIVATELSKY PŘÍJEMNÉ INFRASTRUKTURY PRO CYKLISTY
4 UDRŽITELNÉ INVESTOVÁNÍ A EFEKTIVNÍ MECHANISMY FINANCOVÁNÍ
5 ZAČLENĚNÍ CYKLISTIKY DO PROCESŮ PLÁNOVÁNÍ A PODPORA MULTIMODALITY
6 PODPORA CYKLISTIKY PROSTŘEDNICTVÍM POBÍDEK A MANAGEMENTU MOBILITY
7 POSÍLENÍ ZDRAVÍ A BEZPEČNOSTI
8 ZKVALITNĚNÍ STATISTIK NUTNÝCH PRO EFEKTIVNÍ MONITORING A BENCHMARKING V OBLASTI CYKLISTIKY
9 ROZVOJ CYKLOTURISTIKY
10 VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ A INOVACÍ
Autor Fabian Kuester
Upraveno: Asociace měst pro cyklisty
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.