23. 01. 2019
Jaký je klíč pro výběr projektů do kampaně CityChangers? Především se hledají příběhy projektů, které nejsou dlouhodobě realizované. Pak se hledají osobnosti, kteří je stále zkouší dokola zrealizovat. Hledají se skuteční CityChangers. Většinou hledáme vzory ve velkých městech, naposledy v Londýně, ale dnes otočíme. Vzorem bude malá hanácká obec Ústín a starostka Jana Chalupová. S jejím souhlasem zveřejňujeme zprávu, která by celé republice měla promluvit do duše. Současně se ale jedná o skvělou příležitost pro novou radnici v Olomouci, neboť právě pro ni je zpráva určena. Starostka nemá co ztratit, jen prosí olomouckou radnici: "nebuďte jako ti předchozí..." A není to i zpráva pro jiná velká města?
Starostka obce Ústín: "Já jsem pesimista a končím s diplomacii. Od roku 2011 se snažim o napojení Olomouce na cyklostezku v Těšeticích. V roce 2014 jsme se napojili části u nás v Ustine. Od té doby jsme několikrát oslovili vedení Olomouce. Primátorovi jsme předali petici (pokud se pamatuji cca 1500 občanů) požadující výstavbu cyklostezky. Osobní jednání ani nepočítám. Vždy jsme slyšeli, že se snaží, ale že je potíž s pozemky. Potíže jsou od toho, aby se překonávaly... Při přípravě a budování cyklostezky jsme se s tím potýkali v Ustine také, ale protože naši občané bezpečnou komunikaci pro chodce a cyklisty i mimo obec potřebovali, šli jsme za tím. Byla to priorita zastupitelstva už v roce 2010. A 2014 bylo postaveno. Od politiků v Olomouci jsem na růzých setkaních slyšela, jaké mají potíže. To stejné v x verzích. Abych nekřivdila současné politické reprezentaci, s ní jsme ještě nejednali. Ale chystáme se na to. Uvidíme, jestli překvapí nebo to bude jako s akcí Olomouc město sportu 2017. Akce které se objevují v médiích, to snad ano, ale sport pro všechny, která pomůže i s dopravou do práce, to v Olomouci nebylo (především od roku 2014) pořadu dne. Čím nás překvapí noví představitelé města? Bude to cca 500m kousek stezky v Neředíně a mimo město opět cyklisto šup na silnici ? Nebo je opravdu vůle zajistit bezpečnou cestu do Náměště, Konice nebo třeba na Velký Kosíř. O cestě na kole do práce ani nemluvě. Před osmi lety jsem při jednání vznesla dotaz, jaký časový horizont je pro realizaci reálný ( jsem ten blázen, který od jara do podzimu denně jezdí na kole do Olomouce do práce). Zda bude dřív vybudována cyklostezka, nebo budu dřív v důchodu. Poznámce se smáli. Dnes to vidím na ten důchod (zbývá mi 11 roků). Nebo se mýlím? Chtěla bych..."
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.