30. 11. 2018
Evropská komise vydala finální akční plán Partnerství pro městskou mobilitu. Otázkou je, co si z daného dokumentu může vzít Česká republika a jaký dopad to bude mít na život lidí v naší zemi.
Zmíněný plán reaguje na rostoucí dopravní přetíženost, s kterou souvisí hlukové znečištění a škodlivé emise v ovzduší, klimatické změny, nutnost hledat alternativy k fosilním palivům a dalším vyčerpatelným zdrojům, postupující urbanizace a rozpočtové krize ve veřejné sféře.
Akční plán proto obsahuje seznam devíti hlavních aktivit, které mají pomoci městům v jejich činnostech. Aktivity jsou rozděleny do skupin pod čtyři hlavní témata:
Asociace měst pro cyklisty, která je po celou dobu členem poradního panelu Ministerstva pro místní rozvoj, chce být aktivní především v oblastech Governance a plánování a přirozeně také podpořit aktivní způsoby dopravy a zlepšení stavu veřejných prostor.
Partnerství zároveň navrhlo průřezová témata odkazující na novou městskou agendu, případně na cíle udržitelného rozvoje (SDG) a další projekty partnerství tzv. Městské agendy pro EU.
V akčním plánu se jednotliví partneři konkrétně zavázali k tomu, že svými aktivitami podpoří uvedená témata. Každé následující opatření z celkového počtu 9 actions má svého koordinátora – „action leadera“ a spolupracující partnery PUM. V přiloženém dokumentu na několika místech najdete i ČR jako spolupracující subjekt, konkrétně v tématech souvisejících s Governance a plánováním a v podpoře aktivní mobility.
V rámci Partnerství pro městskou mobilitu se tedy budou realizovat tyto aktivity:
OPATŘENÍ 1: Posílení víceúrovňové spolupráce a governance
Cílem opatření je shromažďovat a sdílet příklady praktických zkušeností s víceúrovňovou governancí a partnerskými postupy, které byly realizovány v městských a funkčních městských oblastech v celé Evropě, včetně programů plánování a financování. Česká republika podpoří toto opatření konkrétními aktivitami.
OPATŘENÍ 2: Posílení přijetí plánů udržitelné městské mobility
Cílem opatření je poskytnout:
Česká republika podpoří toto opatření konkrétními aktivitami.
OPATŘENÍ 3: Vyhodnocení osvědčených praktických postupů k zajištění dostupné veřejné dopravy
Cílem opatření je zjistit, jak jsou systémy veřejné dopravy ve městech a regionech dostupné (technicky, finančně, komunikačně a organizačně). Zjištěné údaje nám pomohou určit, jaký je dopad jednotlivých osvědčených metod a strategií, a následně optimalizovat rozhodovací procesy na všech úrovních vlády a správy.
OPATŘENÍ 4: Širší využití ekologicky čistých autobusů
Ekologicky čisté autobusy (s alternativním pohonem) přinášejí do městských oblastí celou řadu výhod. Snižování hladiny emisí skleníkových plynů, znečišťujících látek v ovzduší a hluku ve městech, to vše jsou významné benefity pro zdraví člověka. Cílem tohoto opatření je podporovat širší zavádění ekologicky čistých autobusů na trh.
OPATŘENÍ 5: Vypracování pokynů platných pro infrastrukturu pro aktivní mobilitu a vhodné financování
Zatím neexistují žádné evropské normy či doporučení k navrhování a realizaci bezpečné, pohodlné, přímé a atraktivní infrastruktury pro chodce a cyklisty. V několika členských státech EU nebo konkrétních městech informace zcela chybí. Proto je cílem opatření přispět k vypracování evropských pokynů a podpořit členské země v přípravě vlastních pokynů. Dalším cílem je uvolnit větší počet investic do pěší a cyklistické infrastruktury.
OPATŘENÍ 6: Podpora a propagace aktivní a udržitelné mobility mezi veřejností
Opatření je zaměřeno na faktory a úkoly, které jsou nezbytné a především smysluplné pro propagaci a podporu udržitelné a aktivní mobility v zemích EU. Opatření vychází z plánované studie přístupů k plánům mobility na školách a ve firmách. Česká republika podpoří toto opatření konkrétními aktivitami.
OPATŘENÍ 7: Redukování rozdílů mezi směrnicemi pro vjezd vozidel do městských oblastí
Rostoucí počet různých přístupů k tomu, jak se mají vozidla pohybovat ve městech, zvyšuje zmatek v řadách místních obyvatel i firem. Cílem opatření je zvýšit transparentnost a, pokud to jde, posílit efektivitu stávajících přístupů.
OPATŘENÍ 8: Zkoumání nových služeb mobility a jejich možného zavádění
Dopravní systém budoucnosti bude kombinovat dopravní služby, které umí shromažďovat dopravní data a komunikovat s okolní infrastrukturou. Téma nových služeb v oblasti mobility reflektuje dynamické změny v tomto odvětví. Cílem opatření je prozkoumat, jak může zavádění nových služeb mobility přispět k řešení dopravních problémů z hlediska veřejnosti i dopravních úřadů.
OPATŘENÍ 9: Nastavení evropského rámce pro podporu rozvoje inovací v oblasti městské mobility
Cílem opatření je připravit doporučení pro optimalizaci rámcových podmínek tak, aby se města i regiony mohly snadněji ucházet o inovativní projekty a financovat je. Dalším cílem je podpora širší implementace úspěšných pilotních projektů.
Již před časem jsme informovali o SPOLEČNÉM PROHLÁŠENÍ POLITICKÝCH A VEDOUCÍCH ZÁSTUPCŮ (Joint Statement of Political and Leading Representatives), které podepsali zástupci zúčastněných zemí projektu. Tento politický dokument je přílohou uvedeného akčního plánu.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.