23. 10. 2018
Město Milevsko je novým členem Asociace měst pro cyklisty. Na čem mimo jiné pracuje, podhaluje rozhovor s koordinátorem projektu Živé Milevsko – Smart Region Vítem Králem. Rozhovor byl zveřejněn v magazínu Czech Invest REGIONREPORT (02/2018, strana 14, redaktorka Radka Rajnochová). Opět se potvrzuje, že problematika SMART je úzce propojena s problematikou městské mobility.
Smart technologie nejen pro velká města: Bikesharing
Radka Rajnochová.
Hlavním smyslem konceptu chytrých měst je zlepšení kvality života obyvatel a zefektivnění správy měst v souladu s principy udržitelného rozvoje. Jednou z klíčových oblastí, kterou se Smart City zabývá, je doprava. O konceptu Smart City a bikesharingu jsme si povídali s koordinátorem projektu Živé Milevsko – Smart Region Vítem Králem.
Každoročně zaznamenáváme růst počtu osobních automobilů. Na konci roku 2017 jich bylo v České republice registrováno více než 5,5 miliónu. Není proto divu, že jsou centra měst auty přeplněná – tvoří se zácpy a narážíme na nedostatek parkovacích míst. Možnými alternativami jsou využití veřejné dopravy nebo jízdních kol. V ulicích měst se v poslední době mnohem častěji setkáváme se sdílenými koly. I když je v ČR je tento systém stále považován za novinku, ve světě se již léta jedná o přirozenou součást dopravy v širším centru měst. V Milevsku se proto rozhodli jít ve stopách světových metropolí a tento trend v české modifikaci spojit s konceptem Smart City.
Co Vás vedlo k myšlence zavedení bikesharingu v Milevsku?
Na úplném začátku byla otázka, která napadne každého, kdo se fenoménem Smart City zabývá, a to: jak v praxi ukázat veřejnosti, že občané a další zájmové skupiny jsou nedílnou součástí projektu. Celé Smart City je o změně myšlení a přístupu společnosti k utváření veřejného prostoru jako k místu kde žijeme a to nejen za pomoci moderních technologií. Hledali jsme jednoduchou a všem známou činnost, na které bychom ukázali, že je tato změna možná... a objevili jsme kolo! Na kole se učil jezdit snad každý a většina z nás ho používá v různých intenzitách po celý život. Kolo bylo spojovacím prvkem, na kterém chceme ukázat, jak Smart technologie mohou v mnoha oblastech změnit náš každodenní život.
Jak bude bikesharing v Milevsku fungovat?
Připravili jsme malý projekt, který je použitelný, s drobnými úpravami ve všech městech, obcích i městských částech - projekt půjčovny elektrokol. V regionu jsme navrhli rozmístit 4 speciální nabíjecí stanice na elektrokola a do města Milevska umístit i malou půjčovnu kol. V plánu je rovněž mobilní aplikace pro veřejnost.
Proč právě elektrokola?
Protože elektrokola nám pomáhají mazat různé hendikepy a odlišnosti jako je čas, nadmořská výška, pohlaví, věk, fyzická připravenost, finanční možnosti atd. V Evropě jsou elektrokola již dnee zajímavou dopravní alternativou. Město se stává zdravějším a zvyšuje se kvalita života. Pro vedení města Milevska je hlavním cílem budovat město, které bude lepším místem pro život.
Jaké jsou Vaše další plány v oblasti Smart City?
V kooperaci s okolními městy a podnikatelskými subjekty řešíme také myšlenku carsharingu, nebo se na úrovni regionu zabýváme nakládání s odpady. V neposlední řadě připravujeme tři hlavní strategie pro město Milevsko. Ty se budou zabývat veřejným prostorem, podporou podnikání, kulturou a sportem.
Je dobré využít každou smysluplnou moderní technologii, která pomůže zlepšit život v dané lokalitě. Nejdále jsme zatím s výstavbou milevského Podnikatelského parku, jehož součástí je naprojektován i podnikatelský inkubátor.
Z historie Bikesharingu
První bikesharingový systém zavedl Amsterodam již v roce 1965. Stejně barevná kola nabídlo město občanům zcela zdarma a neochráněná proti krádeži. Nemůžeme se tak divit, že tento projekt skončil již krátce po spuštění neúspěchem. Druhá generace sdílených kol byla vybavena zámkem na mince, jak to známe dnes u nákupních vozíků, a vrácení bylo možné jen na předem určených místech. Ve třetí fázi byla zavedena identifikace uživatelů, a to přes čipové karty nebo mobilní telefon. Krádežím měl zabránit i ne příliš atraktivní vzhled kol – výrazné barvy, reklamní potisky či dámský rám. Čtvrtá generace sdílených kol zavádí technologické novinky – např. vyhledání kola dle GPS. Díky tomu došlo k rapidnímu poklesu odcizených kol.
Pro koncept Smart City je pak nejzajímavější poslední – pátá generace. Ta rozšiřuje nabídku sdílených kol o elektrokola. Začlenění elektrokol do bikesharingových systémů výrazně rozšiřuje počty potenciálních uživatelů. Elektrokola mohou být zaváděna do měst s kopcovitým terénem a nabízí výbornou alternativu pro obyvatele, kteří by jinak použili automobil.
Výhody Bikesharingu
Štítky:
Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.