Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

21. 10. 2018

Dne 18. 10. 2018 vyšel v Reflexu článek Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok. Hodně lidem se líbil a tak jsme se rozhodli na něj reagovat a to ze čtyř úhlů pohledů:

  • Ekonom Vladimír Pikora a Prof. Dr.-Ing. Udo Becker z TU Dresden.
  • Co se Jarda Martinek, duchovní otec tohoto webu, naučil od Vladimíra Pikory?
  • Ekonom Vladimír Pikora a katolický farář Marek Orko Vácha.
  • A jako bonus článek z 19. 10. 2018 z www.denikn.cz - Kdo nám vnucuje dobro? Malý průvodce českým dobroserstvím. Ze by vyšel jako reakce na článek z Reflexu?

Budete se divit, ale o cyklistické pruhy a cyklisty tady nejde. Ty se realizují jen jako důsledek rozhodnutí v širším kontextu. Proto ani necítíme potřebu na ně reagovat. Možná si raději pusťe píšeň od Tata Bojs - Eko Echo

1. Ekonom Vladimír Pikora a Prof. Dr.-Ing. Udo Becker z TU Dresden.

Jistě si každý všiml, že Vladimír Pikora je ekonom. Ze svého úhlu pohled popsal situaci vlastně správně. Jenže hned jsem si vzpomněl na prezentaci od Prof. Dr.-Ing. Udo Beckera z TU Dresden, která zazněla na mezinárodní letní škole Udržitelná mobilita - Made in Lipsko 16. 8. 2016.

Prezentace začínala slovy:

Vedou se diskuse, hádky, tvoří se koalice s různými názory:

A. Udržitelný rozvoj? Ekonomický, sociální, ekologický! Odlišný pohled na věc:

1. Ekonom: doprava je klíčovým zdrojem růstu: čím víc dopravy a čím levnější, tím je ekonomicky výhodnější!

2. Politik: doprava je klíčovým zdrojem pro všechny: čím víc dopravy a čím cenově dostupnější, tím je sociálně výhodnější!

3. Biolog, chemik, environmentalista: doprava ničí, čím víc dopravy a čím levnější, tím méně ekologicky přínosné to je!

B. Podpořit růst dopravy, nebo ne?

  • 1. Ekonomové + politici + uživatelé aut: ANO! Víc silnic, levnější doprava, konec dopravním zácpám, víc parkovacích míst!
  • 2. Environmentalisté: chraňme životní prostředí: NE!

A konflikt mezi “více dopravy” a “méně dopravy” se zhoršuje! Takže můžeme:

  1. buď zajistit mobilitu a plynulý provoz na mnoha silničních komunikacích,
  2. nebo snížit míru znečištění a naplnit ekologické normy.

Jak se dostat z té pasti ven? Stačí, když si kliknete na tento odkaz a dozvíte se více. Mimo jiné si zde můžete stáhnout jeho prezentaci v češtině. Nemusíte být odborník na dopravu, abyste pochopili, o co jde. Tu prezentaci tvořil pro laiky.

Odkaz: http://www.dobramesta.cz/planovani

2. Co se Jarda Martinek, duchovní otec tohoto webu, naučil od Vladimíra Pikory?

Lépe jsem porozuměl myšlení ekonoma. Až se s ním jednou potkám, nebo dostanu otázky odpovídající duchu tohoto článku, budu na ně připravený. Díky Vladimíru Pikorovi jsem si položil následující otázky. Samozřejmě, že jsem si na ně i odpověděl, ale kdybych je napsal, už by to nikdo nečetl. Pro vás tak zůstavají otázky otevřené a sami na ně můžete hledat odpovědi.

Moje otázky k diskusi:

  • Co je dobré? P.S. Tady udělám výjimku a odpovím: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dobro
  • Jakou roli má ekonom?
  • Jakou roli má politik?
  • Jakou roli má ekolog?
  • Jakou roli má inženýr?
  • O co jde v případě emisí?
  • Jak se hodnotí a počítá efektivita a náklady?
  • Co vlastně víte o zdraví?
  • Co vlastně víme o náboženství? Je skutečně postaveno na slepé víře? V mnoha případech ano, ale nejedná se o originál.
  • Jaké důsledky plynou z toho, že každý z nás je velmi svobodomyslný člověk?
  • Kdo zákony určuje, stanovuje, navrhuje?
  • V čem jsou stejní ekoteroristé a jehovisté?
  • Co se stane, až bude více a více lidí jezdit autem?
  • Kdo přišel s Dnem bez aut?
  • Co znamená: Já chci?
  • Co když je paradox v tom, že pokud bydlíš na hájovně, pak auto skutečně potřebuješ.
  • Kdo za to může, že se v Praze nedá jezdit 50, ale krokem?
  • A co když člen ODS jezdí do práce na kole v obleku? Je levicový „myslitel“? Co když guvernér ČNB jezdil do práce na kole? Je ještě dobrý ekonom?
  • Je starosta Londýna Sadiqa Khana levičák? A i kdyby byl, jsou jeho názory "mimo mísu"? Naražka na tuto novinku: Proč investovat do cyklostezek?
  • Víme, že se nemá zaměňovat dostupnost/mobilita s dopravním provozem? Neboli je chybou, že stále dopravu spojujeme jen s ekonomikou a bohatstvím.
  • Známe recept na plynulost dopravy? Co když za chvíli budou ucpané dva pruhy? Přidáme třetí? Je to ekonomické?
  • Víme, že v Amsterdamu jezdí více aut, než v Praze? 45%!

 

3. Ekonom Vladimír Pikora a katolický farář Marek Orko Vácha.

Jejich světy se nepotkávají. Ekonom své řekl. Za Marka Vácha si dovolím jen krátce citovat z jeho knihy Tváří v tvář Zemi (Inspirováno Plejádami, Orionem a encyklikou Laudato si. Vydalo nakladelství Cesta v září 2016 (ISBN 978-80-7295-212-0).

Na straně 31. je kapitola 1.4.4. Ekologie a "ekologičtí aktivisté": "Slovo "ekologie" je odvozeno z řeckého oikos - dům, domácnost. Ekologie je tedy nauka o vztazích mezi organismy a vztazích mezi organismy a prostředím, nauka "o domácnosti Země". Jako taková je tedy ekologie jednou z biologických disciplín, jako je entomologie nebo botanika. Samotní ekologové pak nemají nic společného s "ekologickými aktivisty". Ekologie je věda a jako taková popisuje, co jest. Úkolem etiky je pak rozhodnout o tom, co by měllo být. Ekolog tak například popíše situaci krajiny a řeky znečištěné spachem hnojiv, kde konstatuje co se stalo. Jaké rozhodnutí učinit, jak zvážit výhody a nevýhody navrhovaného řešení, je úkolem etika. A jakým způsobem zjednat nápravu, je již prací politiků".

Na stejném principu pak i dopravní odborníci na ekologii popíší stav v dopravě.

Kniha mezi stranami 32 - 181 přináší celou zajímavých informací o stavu naší země. O dopravě je tam pravda méně, ale stačí si jen přečíst dva články, které byly zveřejněné v říjnu na našem webu, a které jsou napsané na stejném principu, jen se týkají dopravy:

A pak přichází finále. Strana 182 a kapitola 4.1. Budoucnost - Co dělat konkrétně? Zde si dovolím citovat vybrané pasáže:

"211. Výchova k environmální zodpovědnosti, využívání veřejné, cyklistické a pěší dopravy nebo sdílení stejného vozidla s vícero cestujícími, atd.
202. Mnoho věcí musí změnit své směřování, ale především se potřebuje změnit samo lidstvo. Chybí mu vědomí společného původu, vzájemné sounáležitosti a společné sdílené budoucnosti."

 


Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Aktuality