03. 09. 2018
Co mohou mít naše města společného s těmi ruskými? Nebo co mohou mít společného čeští a ruští primátoři? Tak tyto otázky jsme si kladli, když jsme dne 7. 8. 2018 na mezinárodní letní škole v Lipsku slyšeli smutný příběh toho, že i v ruských městech mohou být osvícení primátoři, kteří rozumí termínům jako je Design ulice, humanizaci veřejného prostoru, ale stejně se jim nepodaří prosadit změnu využití uličního prostoru, od ulice sloužící především pro auta, k ulici, která má složit chodcům a cyklistům.
Tento příběh může být až nápadně podobný nekterým českým příkladům.
Mnohokrát už jsme hovořili o pozitivním příkladu změny vídeňské ulice Mariahilfer Strasse, ale je třeba si říci otevřeně, že jsou i případy, kde se změna opravdu nepovedla. Tímto příkladem je snaha o změnu Leninské třídy v Novosibirsku, kde starosta přišel s návrhem, aby tato třída patřila chodcům. Nepovedlo se! Přitom měl k dispozici tolik odborných informací a studií. Nebylo problém změnu nakreslit, ale prosadit. Nebylo problém nastudovat příručky, jak komunikovat, jak participovat s občany. Je to prostě nezajímalo.
Přitom si město dobře stanovilo své cíle:
A skutečně se i něco povedlo:
Nicméně většina věcí se nepovedla:
Po neúspěšném pokusu si pak město položilo tyto otázky:
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Zahraniční města (Role města, tag8),
Design ulice (Dobrá praxe, tag25)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.