Co mohou mít naše města společného s těmi ruskými?

03. 09. 2018

Co mohou mít naše města společného s těmi ruskými? Nebo co mohou mít společného čeští a ruští primátoři?  Tak tyto otázky jsme si kladli, když jsme dne 7. 8. 2018 na mezinárodní letní škole v Lipsku slyšeli smutný příběh toho, že i v ruských městech mohou být osvícení primátoři, kteří rozumí termínům jako je Design ulice, humanizaci veřejného prostoru, ale stejně se jim nepodaří prosadit změnu využití uličního prostoru, od ulice sloužící především pro auta, k ulici, která má složit chodcům a cyklistům.

Tento příběh může být až nápadně podobný nekterým českým příkladům.

Mnohokrát už jsme hovořili o pozitivním příkladu změny vídeňské ulice Mariahilfer Strasse, ale je třeba si říci otevřeně, že jsou i případy, kde se změna opravdu nepovedla. Tímto příkladem je snaha o změnu Leninské třídy v Novosibirsku, kde starosta přišel s návrhem, aby tato třída patřila chodcům. Nepovedlo se! Přitom měl k dispozici tolik odborných informací a studií. Nebylo problém změnu nakreslit, ale prosadit. Nebylo problém nastudovat příručky, jak komunikovat, jak participovat s občany. Je to prostě nezajímalo.

Přitom si město dobře stanovilo své cíle:

  • Vnitřní cíl – začlenit do procesu přípravy koncepce rozvoje všechny účastníky (kteří tak budou mít vliv na budoucnost projektu)
  • Vnější cíl – ovlivnit změnu autocentrického paradigmatu

A skutečně se i něco povedlo:

  • Pozvat místní firmy, občany i správu města
  • Vytvořit projekt rekonstrukce ulice

Nicméně většina věcí se nepovedla:

  • Přitáhnout zájem místních obyvatel
  • Mít jednotný postoj
  • Místní média se dala na stranu uživatelů aut: „Není nutné sebrat městu ulici kvůli procházkám"
  • Opozice to pochopila jako výzvu bojovat proti starostovi. Nešlo tedy spor o téma, ale o politiku.

Po neúspěšném pokusu si pak město položilo tyto otázky:

  • Co udělat s ulicí pro chodce, když jste první kolo ztratili?
  • Co dělat, když čelíte profesionálně organizované opozici?
  • Co dělat, když vás nikdo nepodporuje, aby se náhodou nestal součástí skandálu?
  • Je vůbec možné k takovému projektu získat mezinárodní podporu?
  • Jak zajistit participaci, když u vás nemá tradici?
  • Jak přesvědčit média a zainteresované strany, aby respektovali menšiny?
  • Není chytré vybrat pro projekt ulice pro chodce jinou ulici (v Omsku)?

Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Prezentace

Lenina Street.pdf (3.2 MB)
Aktuality