15. 08. 2018
Je vůbec možné v České republice vzájemně sladit politickou vůli a odborné znalosti a know-how v oblasti dopravy a mobility? První dvě teoretické lekce o integrovaném plánování naznačily, že to bude velmi těžké. První lekce ukázala, že v plánování nemáme tradici a proto politici českých měst plány udržitelné městské mobility berou spíše za trest, než za přednost. Druhá lekce pracovala s moderními trendy, které i v Německu jsou zneužívány, natož pak u nás. Dokážeme si vůbec představit, že i chytrá mobilita musí být podřízena principům udržitelné mobility?
Prostě jak v Německu, tak i v Česku stávající situace v oblasti dopravy a mobility zvýraznila potřebu šíření informací i nutnost sladit politickou vůli a odborné znalosti a know-how. V reakci na výše zmíněné potřeby GIZ (Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit GmbH) vypracoval projekt udržitelné městské dopravy SUTP (Sustainable Urban Transport Project), konkrétně na žádost Federálního ministerstva pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. Na mezinárodní letní škole Udržitelná doprava - made in Leipzig v Lipsku, která byla určená pro rozvojové země, tedy i Česko, pak byl distribuován plakát, ve kterém je popsáno 10 principů pro udržitelnou dopravu ve městě. Také je k dispozici ke stežení ve slovenské verzi. Anglická verze je ke stažení zde.
1. Plánujte města s hustší zástavbou, vyhovující lidskému měřítku
2. Města rozvíjejte s ohledem na přepravu
3. Optimalizujte silniční síť a její využití
4. Podporujte pěší a cyklistickou dopravu
5. Zdokonalujte možnosti pro přepravu osob ve městě
6. Užívání motorových vozidel držte pod kontrolou
7. Zajistěte management parkovacích míst
8. Podporujte a propagujte vozidla s ekologickým pohonem
9. Komunikujte o řešeních s veřejností
10. Přistupujte k problémům komplexně
Efektivní dopravní systém je jedním z faktorů určujících konkurenceschopnost městských oblastí, protože zajišťuje dostupnost zaměstnání, vzdělání nebo zdravotní péče. V mnoha městech však lidé trpí zdravotními obtížemi, které způsobují výfukové plyny a nadměrný hluk. Také ztrácíme drahocenný čas v dopravních zácpách, což má důsledky i pro ekonomiku v podobě značných finančních ztrát. Městská doprava založená na automobilovém provozu spoléhá převážně na fosilní paliva, spotřebovává obrovské množství energie a patří mezi významné producenty emisí skleníkových plynů. Dopravní nehody si vybírají svou daň především ve skupinách zranitelných osob, jako jsou cyklisté a chodci. A v neposlední řadě, pro miliony osob, které patří mezi chudší obyvatele měst, je nemožné využívat efektivní dopravní služby – automobil si nemohou dovolit a musejí spoléhat na nedostatečné služby hromadné dopravy a na nekvalitní infrastrukturu pro chodce a cyklisty.
Náš přístup k městské mobilitě lze popsat několika málo slovy: Pohyb pro lidi, ne pro auta! Cílem je podpořit ty způsoby dopravy, které jsou environmentálně, společensky a ekonomicky udržitelné, tedy veřejnou, cyklistickou a pěší dopravu. Proto podporujeme partnerské země a města v jejich snaze realizovat řádné strategie a politiky ve prospěch udržitelné městské mobility, a především konkrétní opatření jako systémy BRT/metrobusů, cyklistické sítě nebo řízení poptávky po dopravě. Jako doplnění místních projektů v partnerských zemích shromáždil Projekt udržitelné městské dopravy, který jménem Federálního ministerstva pro ekonomickou spolupráci a rozvoj pořádá GIZ, řešení a příklady dobré praxe z oblasti udržitelné městské dopravy v sérii publikací pod názvem „Udržitelná městská doprava“:
A Sourcebook for Policy-makers in Developing Cities’. The documents are available on www.sutp.org
This poster shows selected sustainable urban transport policies and measures which will make cities a better place to live in.
Contact: transport@giz.de
Zdroje:
Slovenská verze plakátu 10 principů
Anglická verze plakátu 10 principů
Štítky:
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.