Navrhované úpravy Směrnice pro pojištění motorových vozidel

14. 07. 2018

Nedávno na těchto stránkách byl zveřejněn článek k připravované Směrnici o pojištění motorových vozidel, včetně odkazů na kompletní poziční dokument. Na stránkách ECF zase na tomto odkaze.

Ve zkratce: EU musí udělat jasno v otázce rozsahu pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel kvůli rozhodnutí Evropského soudu. Stalo se, že zranění při nehodě způsobilo nepojištěné zemědělské vozidlo. Soud rozhodl, že vozidlo mělo mít plné povinné ručení, protože mohlo jet i po silnici.

To by opravdu neměl být velký problém, protože toto rozhodnutí dopadá na typy vozidel, která obvykle bývají pojištěná, ale mohla by teoreticky uniknout pojištění jen proto, že bývají na soukromých pozemcích.

Státní úředníci z finančního ředitelství EU však tiše rozhodli, že se to vztahuje na všechny třídy a typy pohyblivých zařízení, včetně budoucích typů. To znamená, že ani elektrokola se nevyhnou možnosti potrestání, protože podle logiky úředníků tato skupina zahrnuje jakékoliv zařízení s pohonem, které BY MOHLO být použito k účelům dopravy, případně připojeno k dopravnímu prostředku jako přívěs, tedy i invalidní vozíky s pohonem, hoverboardy, segwaye, golfové vozíky, malé skútry, pojízdné sekačky na trávu a celá řada lehkých motorových vozidel budoucnosti, o kterých zatím nemáme ani představu. Dokonce by teoreticky do této skupiny mohly patřit i dětské zahradní hračky s elektrickým pohonem, pokud by je dítě mohlo použít k dopravě do školky.

Naštěstí je v současnosti tohle formální vyjasnění jen návrhem. Úředníci však svým rozhodnutím nedodali moc důvěryhodnosti, když zveřejnili názor, že velká část těchto zařízení již pod povinné ručení spadá – prohlášení nebylo u soudu ověřeno, ale naznačuje, že současní uživatelé a majitelé těchto zařízení potřebují povinné ručení už teď. To je skvělý recept na to, jak dosáhnout chaosu, protože pojištění motorových vozidel je v EU povinné pro určitá vozidla.

Takže ano, je to tak – tohle je skutečný návrh, ne na opatření proti elektrokolům, nicméně elektrokola jsou chycena do pasti rozhodnutí, které ukazuje, že někdo vůbec nebo velmi málo chápe jeho důsledky.

Jak moc zlé to může být?

Připravili jsme přehled FAQ, který řeší některé reálné problémy v souvislosti se získáním platného pojištění motorových vozidel pro pedeleky.

Stručná odpověď na otázku výše však zní „zlé“.

V EU se podařilo vytvořit stabilní trh s pedeleky, který umožňuje značné investice průmyslu do designu, marketingu i propagace. Díky tomu je pedelek hvězdným představitelem rozvíjejícího se trhu elektromobility. Úspěch je tak velký, že vlády nestíhají a ve snaze zajistit konkurenceschopnost pedeleků jako klíčové technologie vůči elektromobilům nabízejí dotace a investují do cyklistických dálnic vhodných i pro tyto dopravní prostředky. To se odráží na rozmachu cyklistiky jako celku.

Povinné pojištění, které splňuje požadavky směrnice, znamená další náklady a také registrační systém, který bude vyžadovat, aby každý uživatel nebo každé jízdní kolo bylo identifikovatelné pro úřady. To je pro rozvíjející se trh obrovská zátěž a jak dobře víme, v některých státech ještě cyklistika není natolik běžnou záležitostí, aby potenciální zákazníci ignorovali překážky, které před ně stát klade. Mizí tak jedna z nejzásadnějších výhod, kterou má pedelek oproti konkurenci typu skútr nebo moped, jeho svoboda a flexibilita. Zákazník tak může snadno získat dojem, že na elektrokole musí být něco nebezpečného, pokud vyžaduje všechny ty extra náklady a byrokratické postupy, tedy přesný opak toho, co potřebuje nervózní uživatel, když místo po klasickém jízdním kole sáhne po elektrokole.

Globálně bychom to mohli ignorovat jako pouze lokální příklad byrokracie EU. Nebylo by to však moudré. Zpočátku to ovlivní všechny sousední trhy, kde reciproční opatření umožní pohyb řidičů osobních aut ze států EU. V širším měřítku si však musíme uvědomit, že jakmile největší světový trh přijme nějaké nařízení, usnadní cestu i dalším zemím, které ho mohou následovat. To je dobré tehdy, když státy přijímají společné normy, změní se to ale v noční můru v okamžiku, kdy pojišťovnictví a automobilový průmysl využijí tento příklad jako argument k potlačení konkurenceschopnosti elektrokol na dalších trzích.

Zdroj: ECF

 


Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

Aktuality