10. 06. 2018
Jak málo stačí člověku ke štěstí. Někde schválí vybudování nové stezky pro chodce a cyklisty mezi městy Merton a Kingstono délce 1,2 km a britská organizace Sustrans již to slaví.
Novou stezku pro chodce a cyklisty o délce 1,2 km schválili zástupci londýnských městských částí Kingston a Merton. V rámci prací, které financuje starosta Londýna, vznikne i podélný park. Sustrans podpořil organizaci Kingston Go-Cycle přípravou projektu.
Jedna z posledních překážek pro vznik nové spojnice mezi okrskem Malden v Kingstonu a okrskem Raynes Park v Mertonu byla překonána, když její výstavbu v dubnu 2018 jednohlasně schválil úřad pro rozvoj Kingstonu, a následně dostala zelenou i od mertonského úřadu.
S radostí se Sustrans zapojil do tohoto komplexního projektu, na němž se podílí hned několik partnerů: Rada městské části Kingston, Rada městské části Merton, Thames Water a Transport for London. Od roku 2015, kdy byla realizována studie proveditelnosti, se Sustrans podílel na mnoha aspektech projektu. Sustrans do projektu dále přinesl angažovanost, management jednotlivých partnerů, koncepci, ekologii a veřejné konzultace.
Češi by se ale měli ptát, proč ale zveřejňujeme článek Sustrans o nějaké nové stezce? Protože ten článek nám ukázal jednu pravdu. Všude je to stejné. O penězích to ani tak nejí. Je to o energii komunity místních lidí (včetně politiků a úředníkůú, kteří dají přípravy takové stezky.
Nechoďme daleko. Jeednatel Asociace měst pro cyklisty bydlí v Chomoutově, cca 6 km od centra Olomouce. On i všichni obyvatelé obce Chomoutov čekají už 20 let na vybudování bezpečné cyklostezky o délce cca 2,0 km, která by propojila obec s městem.
A jak jsme na tom po 20 letech. Byla nalezena optimální varianta, existuje studie (kolíkátá už?). Po 20 letech proběhlo jednání s AOPK ČR, kde byly z jejich strany stanoveny podmínky pro možnou směnu pozemků, máme sjednány i konkrétní pozemky, určené pro směnu. Jednáme přímo s AOPK, bez účasti odboru majetkoprávního. Dále čekáme na stanovisko Státního pozemkového úřadu a jednáme s Povodím Moravy. V rámci jednání se zemědělským družstvem Unčovice je třeba stanovit podmínky odkupu. K dalšímu postupu nedošlo, pracujeme na jiných cyklostezkách, především na cyklostezce Neředín - Topolany,. V současné době nemáme z kapacitně-personálních důvodů možnost zabývat se všemi cyklostezkami najednou.
Akce je ovšem zařazena v rozpočtu 2018 na dokončení DÚR a získání ÚR a na pokračování ve stupni DSP a DPS I. etapy v částce 140 tis. Kč. A je zařazena do seznamu projektů plánovaných k realizaci prostřednictvím ITI pro rok 2019. Pro II. etapu stejné cyklostezky je v rozpočtu pamatováno ve výši 50 tis. Kč na náklad na majetkoprávní vyjednávání. S takovým přístupem se to rozhodně nestihne. Je jasné, že majetkoprávní vyjednávání je obecně nejslabším článkem procesu budování liniových staveb jako jsou cyklostezky.
To je Olomouc - Chomoutov. A jak jsou na tom další oblasti v České republice. Kdo čeká na tu svou stezku? Napište nám. Určitě na ni čekají například v Lysé nad Labem, na svou stezku vedle Labe, čekají na ni v Ivančicích, ve Zlíně ve směru na Vizovice, na Zábřežsku na hrázích, atd. Všechny chceme zařadit do kampaně City Changers a zmapovat podobné problémy, které brání výstavbě nových cyklostezek. Věřte nám, ve financích opravdu problém není.
Asociace měst pro cyklisty chce být jako Sustrans a chtělo by podobně slavit. Čeká nás dlouhá cest.
P.S. Zpět k nové stezce pro chodce a cyklisty mezi městy Merton a Kingstono
Nová stezka pro pěší a cyklisty, která propojí nové vlakové nádraží v Maldenu a rekreační zónu v Raynes Park, nabídne prostor zcela bez motorové dopravy.
Stezka poběží paralelně s železniční tratí na pozemcích, které vlastní společnost Thames Water, a bude procházet pod obchvatem A3 u Kingstonu, vyhne se tedy rušným a zdlouhavým trasám a značně zkrátí dobu cestování pro ty, kdo se v těchto místech dopravují pěšky nebo na kole.
Kromě spojení pro aktivní způsoby dopravy vznikne v rámci projektu i nový podélný park, tedy dostupné přírodní prostředí s důrazem na místní biologickou rozmanitost.
Nová stezka je součástí programu „mini-Holland“ Go Cycle, který s rozpočtem 34,7 milionů liber realizuje rada městské části Kingston.
Ředitel londýnské pobočky Sustrans Matt Winfield říká:
„S nadšením sledujeme, jak je nová stezka zase o krok blíž realizaci. Často ta nejtěžší práce na vybudování nové stezky je ta neviditelná snaha v pozadí – studie proveditelnosti, společné hledání nejlepšího řešení, veřejné konzultace, návrhy, plánování a schůze výboru. Za náš tým včetně těch, kdo se podíleli na návrzích, na práci s veřejností, nebo ekologů, mohu říct, že jsme hrdí na to, že jsme kingstonskému týmu Go Cycle pomohli překonat tyto překážky a usnadnit místním lidem cestu k pěší a cyklistické dopravě.“
Komentář zástupců kampaně Merton Cycling Campaign:
„Místní cyklisté a chodci mohou tento skvělý projekt jen vítat. Pro cyklisty nabízí užitečné spojení s rozvíjející se cyklistickou infrastrukturou v Kingstonu a pro Merton znamená i příležitost nalákat cyklisty z Kingstonu, nejen ty, kdo jezdí za prací, ale i za nákupy nebo volnočasovými aktivitami.“
Radní v Kingstonu Hilary Ganderovou potěšilo, že se projekt pohnul kupředu:
„Rozhodnutí městské rady v Mertonu o udělení stavebního povolení vítáme jako další významný krok.“
Podle radního v Mertonu jde o „obrovský úspěch“ pro celou místní komunitu, protože „tato nová trasa bude mnohem bezpečnější, pohodlnější a rychlejší než trasa současná“.
Štítky:
Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17),
Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18),
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.