Akademie městské mobility - Vytvoření společné vize a zapojení veřejnosti
04. 05. 2018
Zveřejňujeme další díl vzdělávacího semináře Akademie městské mobility. Dnes se otázky týkají vytvoření společné vize a zapojení veřejnosti. Jak už bývá zvykem této akademie. Není cílem jen klást otázky, ale také nastavit zrcadlo naším plánům. Pokud si nepřiznáme, že nefugují, jejich potenciál zůstane nevyužit.
- Je součástí vašeho SUMP i dlouhodobá vize městské mobility? Asi jednodušší otázka v českém prostředí nemůže být. Vždyť je tak jednoduché stanovit vizi. Ta přeci nic nestojí a slibem nezarmoutíš… Nicméně i přesto je třeba ji věnovat mimořádnou pozornost. Vždyť právě na ni musí být postaveny další priority a měřitelné cíle. Inspiraci k vizím je možné najít zde: http://www.dobramesta.cz/vize a také zde: http://www.dobramesta.cz/strategie.
- Připravili jste dlouhodobou vizi městské mobility společně se zástupci zainteresovaných subjektů? A opět se dostáváme k participační strategii, jejíž součástí je i projednání vize. http://www.dobramesta.cz/zapojovani-verejnosti a http://www.dobramesta.cz/koordinator-mobility.
- Je součástí vašeho PUMM i vysvětlení, který ze scénářů bude nejlépe a nejefektivněji sloužit této dlouhodobé vizi, a proč? V českých PUMM se někde stala chyba. Nejprve se stanoví vize, pak scénáře. Má to být ale opačně a má to logiku.
- Informovali jste zainteresované subjekty i veřejnost o procesu budování této vize a vyzvali jste je, aby vám poskytly zpětnou vazbu? Umožnili jste, aby se veřejnost i zainteresované subjekty aktivně zapojily do procesu přípravy vaší vize? A opět se dostáváme k participační strategii, jejíž součástí je i projednání vize. http://www.dobramesta.cz/zapojovani-verejnosti a http://www.dobramesta.cz/obcan.
Pokud je ale řeč o vizích, pak je třeba si ještě položit tyto doplňující otázky:
- Jak silná je politická vůle ke změnám? Hnacím motorem úspěšného PUMM je politická vůle příslušných rozhodovacích orgánů. Praxe ukazuje, že ve městech je pouze minimum politiků, kteří stojí za změnami a vidí budoucnost dále než pouze své volební období, a nemají sílu a dostatek argumentů, aby dokázali o potřebnosti změn přesvědčit své kolegy v radě a v zastupitelstvu. Většina z nás ví, že auto potřebujeme k našemu životu, ale na druhé straně víme, že je jich někdy přespříliš…
- Je stanovena ambiciózní vize pro budoucí udržitelnou mobilitu? V Česku se zatím města bojí stanovit vizi, která by hovořila o konkrétním snížení automobilové dopravy. Vize se může stát efektivním marketingovým nástrojem pro inovativní opatření v oblasti dopravy a mobility. Je-li vize správně formulovaná, může mít pozitivní vliv na ekonomický růst a zaměstnanost. Také může městům pomoci k dosažení vytčených konkrétních cílů. VIZE ale musí být spojena s konkrétním závazkem. Vzorem nám může být Vídeň (cíl snížení IAD byl stanoven na 15% do roku 2050), Curych, či Lipsko. Vizi si sice každé město musí stanovit samo, ale doporučuje se přijít s návrhem, aby celkový podíl udržitelné dopravy na dělbě přepravní práce dosáhl výše 75 %, kde udržitelnou dopravou rozumíme pěší, cyklistickou a veřejnou hromadnou dopravu. Někde je dominantní veřejná doprava, jinde cyklistická, či pěší. V tomto případě je VIZE především o postoji a o principu myšlení, která má městům pomoci pochopit nasměrování.
- Nakolik se podařilo zapojit zainteresované subjekty a veřejnost? Participace znamená, že od samotného začátku navrhování bude veřejnost přizvána k aktivní účasti stanovení cílů. Participační strategie musí být založena na snaze otevřít strategické plánování veřejnosti a dalším aktérům ve městě. Pokud se má veřejnost angažovat, potřebuje mít k dispozici relevantní informace a je třeba ji seznamovat průběžně s moderními principy plánování a tím předcházet budoucím problémům.
Štítky:
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)