08. 04. 2018
Průběžně vás informujeme o zpracování návrhu akčního plánu 3letého projektu – Partnerství pro městkou mobilitu („PUM“), jehož je spolukoordinátorem i naše MMR. Po dohodě s pracovním skupinou na MMR zveřejňujeme pracovní překlad návrhu opatření 9. Posílení procesu plánování udržitelné městské mobility. Cílem je upozornit na fakt, že i v Česku proces plánování udržitelné městské mobility má výrazné trhliny. Na webu Akademie městské mobility jsme k dané problematice zveřejnili sice dva odkazy "Na co si dát pozor?" a "Podněty z konferencí a seminářů", ale otázka je, nakolik se berou vážně. Proto je dobré, když se můžeme odkazovat i vyšší evropský strategický dokument, který na stejný problém upozorňuje v evropském měřítku. Budeme se společně těšit na výslednou podobu daného opatření.
Problémy
Jak upozorňuje zpráva Evropské komise „Společně za konkurenceschopnou a zdrojově efektivní městskou mobilitou“ [COM(2013) 913 final], v současnosti se objevují nové přístupy k plánování městské mobility. Místní a městské úřady totiž stále častěji hledají způsob, jak opustit izolované přístupy z minulosti a vytvořit strategie, které budou stimulovat posun společnosti směrem k ekologičtějším a udržitelným způsobům dopravy, jako jsou cyklistická, pěší a hromadná doprava, a také vznik nových vzorců používání a vlastnictví osobních automobilů.
Evropská komise aktivně podporuje koncepci plánování udržitelné městské mobility již několik let, např. prostřednictvím Platformy EU pro plány udržitelné městské mobility. Koncepce PUMM zaznamenala v posledních letech významný rozvoj. Připravit vlastní PUMM se odhodlává stále více měst a obcí, v rámci EU často s výraznou podporou např. Evropských strukturálních a investičních fondů. Stále je však hodně měst, kde úsilí o rozvoj udržitelné mobility potřebuje intenzivní podporu.
V mnoha městech a regionech je dopravní plánování i dnes zaměřeno především na projekty týkající se infrastruktury a mnohem méně na posílení nových vzorců a paradigmat v oblasti městské mobility. Je důležité propojovat politické vize, strategické plánování a potřeby a očekávání obyvatel i firem.
Rozhodně potřebujeme jasnější představu o tom, jak v současnosti probíhá implementace PUMM na území EU, kde jsou hlavní překážky, které stojí v cestě šíření politiky udržitelné městské mobility, a co se již na úrovni evropské a národní vlády udělalo a co by se ještě mělo udělat na podporu měst a obcí. V současnosti je přístup orgánů na národní úrovni k plánování udržitelné městské mobility značně rozmanitý. Jak uvádějí obce, nedostatečná podpora ze strany regionálních a národních orgánů (včetně finanční) a chybějící vhodný regulační rámec jsou hlavní překážky pro implementaci PUMM.
Politika EU, její cíle a strategie, mají společně s národním regulačním rámcem značný vliv na způsob a možnosti místních úřadů rozvíjet ve své obci vhodnou politiku městské mobility. Proto musí EU a národní vlády vytvořit příznivé prostředí pro rozvoj činnosti místních úřadů.
Cíle
Obecným cílem je aktualizovat a šířit informace o koncepci PUMM, a to jak na úrovni EU, tak v jednotlivých členských státech, s cílem motivovat a podpořit další města a obce v realizaci vlastních PUMM.
Výstupy
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22),
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.