28. 02. 2018
Zahraniční kancelář města Vídně v Praze informovala o tom, že obyvatelé Vídně ve třech ze čtyř případů využijí MHD, kolo nebo jdou pěšky. Aktuální statistiky z roku 2017 navíc poprvé ukázaly, že Vídeňané častěji zvolí chůzi než usednutí za volant automobilu. Otázka zní, co nám tato čísla chtějí řící o našich městech? Pokud dnes je podíl automobilové dopravy 28%, kdo ví, že kdysi byl 40%? Kdo za tuto změnu může? Jistě za to mohou dva faktory. Promyšlená vize a strategie města, která opravdu chce snížit podíl automobilové dopravy a tomu odpovídají i realizpovaná opatření a na druhé straně ochota lidí samotnou změnu udělat. Oba pilíře jdou ruku v ruce. U nás je situace takové, že dnes je podíl v našich městech cca mezi 35 - 45%. Zásadní problém je ale v tom, že když si města definují vizí pro rok 2030, opět vychází podíl 35 - 45%. Jak je to možné? Je to jednoduché. ŘSD předpokládá, že automobilová doprava bude stále růst, lidi nezmění své chování. Jakákoliv opatření, která města udělají, jen zastaví předpokládaný růst. Vypadá to tedy tak, že i nadále se budeme informovat o tom, jak se mění svět, jen u nás zůstane vše při starém.
Vídeňský modal split 2017
MHD 38 % | Chůze 28 % | Cyklo 7 % | Automobil 27 %
Vídeňský modal split 2025
MHD + Chůze + Cyklo 80 % | Automobil 20 %
Další informace o Vídni jsou zveřejněné zde. Nyní pro vás připravujeme vydání stručné publikace o plánu udržitelné městské mobility města Vídně.
Detaily ke zprávě zveřejněné zahraniční kanceláři města Vídně v Praze.
Vídeňský dopravní podnik vydal před pár dny přehled dopravních výkonů osobní dopravy v rakouské metropoli za rok 2017. Přímo na vídeňskou veřejnou dopravu vychází v rámci takzvaného modal splitu 38 procent. Metro, tramvaje a autobusy Wiener Linien přepravily za uplynulý rok 961,7 milionů pasažérů, nejvíce v historii.
V porovnání s předchozím rokem vzrostl i podíl pěších cest, a to o procentní bod na 28 procent. Díky tomu v roce 2017 lidé ve Vídni absolvovali více pěších cest než jízd automobilem. Automobilová doprava vloni vydala na 27 procent všech cest a její podíl dlouhodobě klesá. Pěší cesta na zastávku nebo parkoviště se do statistik chůze nezapočítává. Cyklistická doprava se na loňském modal splitu podílela stabilními sedmi procenty, podobně jako v předcházejících letech.
MHD, pěší a cyklistická doprava v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 procent všech cest. Město chce přitom podíl do roku 2025 zvýšit na 80 procent. Tento cíl si rakouská metropole uložila ve svém strategickém plánu rozvoje schváleném v roce 2014. Město proto plánuje vylepšit infrastrukturu pro pěší i cyklisty, přímo do MHD letos Vídeň investuje 407 milionů eur. Část z nich poputuje na prodloužení 83 kilometrů dlouhé sítě metra, v ulicích se začnou objevovat nové nízkopodlažní tramvaje i ekologické autobusy.
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Vize (Role města, tag1),
Zahraniční města (Role města, tag8)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.