Chybějící investiční prostředky nejsou překážkou pro řešení parkování. Existuje ale rozdíl mezi nákladnějším řešením pomocí chytré technologie a levnějším bez ní, kdy ji město kompenzuje intenzivnější prací městského dohledu s vědomím, že to nebude dokonalé, ale funkční.
Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce.
Nejdůmyslnější pouliční parkovací systém ve Spojených Státech a možná i na světě je v San Francisku. SFPark používá zpoplatnění podle poptávky po parkování tak, aby správně nastavil ceny parkování na ulicích a v parkovacích domech v 8 centrálních městských čtvrtích a zajistil, že řidiči vždy naleznou volné parkovací místo. Program používá síť detektorů obsazenosti parkovacích míst, a je tak schopen řidiče v reálném čase informovat o volných parkovacích místech i aktuálních cenách.
Je zřejmé, že ne každé město může pro zavedení systému získat federální grant ve výši 20 milionů dolarů jako San Francisko. Některá města, jako Seattle zvolila dostupnější model, tzv. Seapark. I když je technologicky méně pokročilý, program SeaPark také odpovídá na poptávku po parkování po celém městě s celkem slušnou úspěšností a za zlomek ceny.
„Seattle opravdu ukazuje, jak mohou města se stávajícím vybavením a trochou poctivé práce zavést zpoplatnění podle poptávky,“ říká Jay Primus, manažer SFpark. „Není to tak vyspělý systém, ale je velkým krokem tím správným směrem.“
Před zavedením programu SeaPark Seattle zpoplatňoval parkování jednotnou sazbou ve všech svých městských čtvrtích, tak jako mnoho jiných měst v zemi. Ale podrobná analýza v rámci zadané studie před několika lety ukázala, že se všechny čtvrti nechovají stejně. Jednotlivé čtvrti mají různou poptávku po parkování.
S příchodem systému SeaPark se ceny za parkovné přizpůsobily potřebě tak, aby alespoň jedno nebo dvě místa zůstávala po celý den volná. Úředníci každoročně sbírají data o parkování a mění sazby za parkování. Sazby se pohybují od jednoho do čtyř dolarů za hodinu podle reálné potřeby jednotlivých městských čtvrtí. Zavedení programu umožnilo dopravní zácpy v přeplněných komerčních oblastech zredukovat.
SeaPark samozřejmě postrádá individuální nastavení ceny pro uliční blok a poskytování informací o aktuálních volných parkovacích místech, jež SFpark nabízí. I zastánci programu věří, že město by mělo směřovat k častěji se měnícím sazbám a větší diverzifikaci. Město také nikdy neutratilo více než 1,2 milionu dolarů za základní provoz systémů, jak potvrzuje specialistka na strategii parkování Mary Catherine Snyderová z odboru dopravy města Seattle.
„Systém není tak přesný a detailně zacílený, jako je tomu v San Francisku nebo Los Angeles, ale je mnohem lepší než ten původní,“ tvrdí Snyderová.
Navzdory skromnému financování zůstává program SeaPark úžasným systémem. Pojímá totiž pouliční parkování jako nedílnou součást parkovací regulace. Již v dubnu 2013 dosáhl program svého cíle – obsazenosti parkovacích ploch ze 70 až 85 procent během tradičních pracovních hodin:
Barva demonstrující dosažení cílové hodnoty je oranžová, zatímco červená indikuje pouliční bloky, které jsou příliš obsazeny. Převládání červené ukazuje, že systém nedokáže dostatečně přesně fungovat bez technologie. „Nicméně i tak je možné sledovat, jak účinný je systém, pokud srovnáme obsazenost pouličních parkovacích míst v běžný pracovní den oproti neděli, kdy je parkování zdarma,“ říká Alan Durning ze Sightline Institutu.
Seattle také objevil nízkonákladové způsoby, jak řidiče navigovat na volná parkovací místa. Velké zelené ukazatele umístěné před vjezdem do dané čtvrti ukazují řidičům, kde lze parkovat déle a levněji, čímž vytvářejí možnosti volby pro ty, kterým nevadí, když se trochu projdou výměnou za nižší cenu parkování. Samotné město nemá žádnou mobilní aplikaci na parkování, neboť poskytlo data třetím stranám a ty je zahrnuly do svých produktů, například známé Parkopedie.
„SeaPark je mj. příkladem řešení, které nechce občany vyždímat z poslední koruny. V mnoha čtvrtích šly po zavedení programu ceny dolů,“ říká Snyderová. San Francisko to jen potvrzuje: „Město přizpůsobilo ceny poptávce a ty šly obecně dolů; cena parkovného zlevnila v průměru o 18 centů,“ říká Primus.
„Poučení které z tohoto příkladu vyplývá, je to, že město pro zlepšení situace s parkováním nepotřebuje mít obrovský parkovací program,“ říká Snyderová. „Města potřebují trochu peněz, hodně lidského dohledu a přijetí toho, že nižší investice jdou ruku v ruce s nižší využitelností technologií, a řešení bez nich tak nebudou perfektní.
Dále je nutné podotknout, že uvedená cena za parkovací systém SFPark zahrnuje nejen technologii, ale i masivní mediální kampaň a několikaletou práci odborného týmu. V příštím čísle Vám představíme webovou kalkulačku, nástroj, s nímž si snadno spočítáte, kolik Vás bude systém chytrého parkování stát. Oficiálně bude nástroj představen 12. 5. na semináři ve Zlíně a 4. 6. na konferenci Smart Cities v Brně.