22. 12. 2017
Jak města získávají vliv na globální politické scéně? Kolektivním úsilím a pozitivními hodnotami. Moc měst na politické scéně roste také díky spolupráci a inovativnímu myšlení. Přinášíme deset rad, jak se inspirovat novým typem řízení. Otevřenost, transparentnost, osobitost: to jsou devízy progresivních měst!
Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce.
Pablo Sanchez Pillon je editorem blogu URBAN 360°, na němž se mj. zabývá politickými aspekty urbanizace, jako je diplomacie nebo lobby. V souladu s ideou chytrých měst hovoří o tom, jak kombinace vlivu, pověsti a kolektivního úsilí starostů, poradců, firem i jednotlivců může změnit celosvětový přístup k urbanizaci a vytvořit nový rámec pro globální správu, v níž budou mít města rozhodující slovo.
Ve stále otevřenějším a propojenějším světě se města stávají vlivnými aktéry globální politické scény. Na váze získávají především díky svému umění lobbovat a dovednostem tzv. „měkké diplomacie“. Města se stále častěji propojují a úspěšně řeší otázky urbanizace, udržitelného rozvoje, hospodářského růstu či bezpečnosti, navíc podporují vznik a šíření nových myšlenek, jako jsou inovace, kreativita nebo příjemnost života ve městech. Svou schopností používat jemnou diplomacii mohou být inspirací v oblasti vedení a komunikace.
1) Buďte stateční: zpochybněte status quo
Vždy to probíhá stejně: národní politici se setkají, diskutují a dohadují se s jinými národními politiky. S městy se nějak nepočítá. Ale co když se města konečně ozvou a získají větší moc?
2) Místo pro všechny: cokoli jde, půjde i s ostatními
Chytří starostové zvyšují své šance tím, že se spojují s ostatními. K řešení globálních výzev je zapotřebí spolupráce. Sítě, partnerství a společné platformy upevňují pozice měst na globální scéně.
3) Sdílené řízení se stává normou
Časy velkých žen/mužů jsou dávno pryč. Chytří starostové neřídí sami, řídí s ostatními. Města jsou plná aktivních lidí, kteří se touží angažovat v kolektivu. Motivace je spouštěčem kolektivní inteligence.
4) Nalaďte se na inovativní myšlení
Města se stávají epicentry inovací. Ekonomických, politických, podnikatelských i sociálních. Přijetím nových vizí založených na otevřeném vládnutí (OG), Big Datech, ideji chytrých měst nebo gig ekonomice zajišťují chytří starostové rozvoj lokálních komunit.
5) Hodina měkké moci a diplomacie spolupráce
Místo donucování a komandování funguje měkká moc na bázi ovlivňování, výzvy a kontinuity (image, značka, pověst). Chytří starostové a lidé, kteří mají ve městech vliv, jsou mistry v metodách jemné diplomacie: vzbuzení zájmu a přesvědčování.
6) Budování příběhu: najděte ten svůj a šiřte ho dál
Příběhy táhnou, zvlášť když ty osobní a autentické. Chytrá města prohlašují, že jsou zelená, flexibilní, inovativní, rovných příležitostí, udržitelná, otevřená pro podnikání atd. Najděte si své nosné téma a podělte se o něj s ostatními.
7) Ujměte se vedení: buďte otevření a transparentní, ne neviditelní
Zodpovědnost, otevřenost a transparentnost by měly být pevnými základy současného vedení. Ovšem přílišná otevřenost nejde dohromady s přirozenou povahou řízení. Dělejte rozhodnutí. Neskrývejte se před září reflektorů.
8) Zapomeňte na pravdu, cenu zlata má pověst
V propojeném světě pod neustálou veřejnou kontrolou, kde se lidé rozhodují podle výsledků žebříčků, se chytří starostové naučili, že nejvíc záleží na pověsti, jménu a pocitu sounáležitosti. Opravdové vedení vychází z pozitivních (a rafinovaných) hodnot.
9) Jděte vstříc publiku: vedení skrz digitální média
Osobní i kolektivní informace a emoce se na nás hrnou z obrazovek a technologických přístrojů a vzniká tak nový prostor pro upoutání pozornosti. Chytří starostové jsou mistry v používání digitálních médií pro komunikaci s veřejností.
10) To jsem já, těší mě: odhoďte masku
Milovaní i nenávidění: Anne Hidalgo (starostka Paříže), Eduardo Paes (Rio), Boris Johnson (London) nebo Antonio Villaraigosa (Los Angeles) vytvořili svůj odkaz díky tomu, že byli osobití a věrní svým zásadám. Kopírovat politiky, kteří frčí na instagramu, není cool.
Štítky:
Vize (Role města, tag1),
Strategie (Role města, tag2)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.