03. 08. 2020
Jak jsme vás již informovali, Vláda ČR na svém zasedání dne 27. 7. 2020 schválila rozdělení peněz z prvního balíčku pomoci Evropské unie na zmírnění dopadů koronaviru, kde se počítá i se dvěma miliardami na rozvoj cyklistické dopravy. Je plánováno, že bude využita 100% míra spolufinancování projektů. Financování bude zajištěno prostřednictvím prostředků pro IROP. V souvislosti s přidělením dodatečných prostředků IROP bude potřeba pracovat s řadou rizik v oblasti implementace programu. Jde především o riziko spojené s časem, neboť prostředky je nutné vyčerpat do konce roku 2023.
Těchto rizik jsou si vědomi i v mikroregionu Ivančicko a proto chtějí zintenzivnit přípravu na realizaci cyklostezky Ketkovice – Oslavany – Ivančice – Moravské Bránice – Dolní Kounice, která má délku 26,2 km.
Cyklostezka Mikroregionem Ivančicko: Ketkovice – Oslavany – Ivančice – Moravské Bránice – Dolní Kounice
Význam: Spojuje tři města Mikroregionu, obslužnost pro více než 20 tisíc lidí, zajišťuje spojení mezi Vysočinou (Velká Bíteš) a oblastí Pálavy, Mušovských jezer, Mikulovska v návaznosti na Rakousko.Je velmi frekventovanou dopravní komunikací. Tato část Jihozápadního Brněnska má velký rekreační potenciál v údolích řek Oslavy, Chvojnice, Rokytné a Jihlavy. Je to spádová oblast pro Brno a Třebíč.
Má velký význam pro bezpečnou dopravu do škol a do zaměstnání a také zdravotní – rekreační a sportovní vyžití a umožní převedení cyklistické dopravy z mimořádně frekventované a nebezpečné komunikace II/152 především v úseku Ivančice – Moravské Bránice.
Mikroregion se bude muset ale poradit s problémem na cyklostezce Mikroregionu Ivančicko, v úseku Ivančice – Moravské / Nové Bránice, kde trasa vede jedinou možnou alternativou pro cyklisty v nebezpečné lokalitě kaňonovitého údolí u Střibského mlýna, kde je v souběhu železniční trať, přetížená silnice II/152 a řeka Jihlava.
Podle vyhledávací studie je trasa vedená rekreační oblastí kolem chat a pochopitelně majitelé nemovitostí zde jezdí auty.
Třecí plochy jsou následovné:
Navrhované možnosti:
Stav realizace cyklostezky k datu 19. 3. 2020 napříč Mikroregionem Ivančicko v úseku Ivančice - Dolní Kounice
V únoru mikoregion požádal o dotaci JmK v rámci programu na podporu cyklistických stezek na projektovou přípravu pro stavební povolení 1. etapy (úsek Moravské Bránice viadukt - Dolní Kounice) ... hodnota této PD bude cca 900 tis. Kč, z toho dotace je max. 300 tis. Kč. Mikoregion kvitoval, že JmK přišel s možností žádat pouze na projektové dokumentace, Příprava bude trvat 2 roky (2020, 2021) a pokud vše dobře půjde, reálné by bylo na jaře 2022 zahájení stavby. Nyní se dokončuje inženýrská činnost pro 1. etapu, zde bude mikoregion již žádat o vydání územního rozhodnutí a obdobná činnost bude probíhat u 2. etapy v letošním roce. Jako úskalí se jeví, že byť jsme rozdělili projekt na etapy, tak realizační náklady 1. etapy budou kolem 30 mil. Kč a v současné době nelze jednoznačně říct, jaká varianta financování bude optimální, jestli SFDI, nebo strukturální fondy EU. Pokud by dotace netvořila alespoň 70% výdajů, tak asi by byl problém, jak to spolufinancovat. Hlavním problémem je samozřejmě stále nevyjasněná 3. etapa - tedy úsek z Ivančic do Stříbského mlýna.
Řešení 3. etapy Ivančice – Střibský mlýn
Současná situace:
SÚS Jihomoravského kraje řeší otázku zkapacitnění a rekonstrukce komunikace II/152
v souvislosti s plánovanou dostavbou dalších bloků Jaderné elektrárny Dukovany. Pro zajištění cyklistické dopravy zadal KÚ Jmk prováděcí studii, ve které se řeší zda je finančně výhodnější vést cyklostezku po krakorcích nad řekou. Konstrukce by byla zakotvena do nové opěrné zdi, která nese komunikaci a nebo realizovat přemostění řeky Jihlavy pro převedení cyklostezky na pravý břeh řeky. Lávka by byla cca 40m dlouhá a s nájezdy by to bylo 60m.
Alternativa 1 – cyklostezka na krakorcích
Pozitiva – vedla by stále po levém břehu v souběhu s řekou a silnicí a byla by bez rizika zatopení rozvodněnou řekou. Není to žádný extravagantní výmysl, ale jedna z možných technologiií už jinde využitých, která by umožnila průchod klíčovou pro cyklisty nebezpečnou lokalitou.
Negativa – stavba by se realizovala až v horizontu několika let. (5 – 10???)
Cyklisté by byli vystaveni masivnímu vdechování výfukových plynů z aut na sousední komunikaci, kde bude ještě daleko hustší provoz než je dnes. Cyklostezka na krakorcích by zřejmě neměla šířku 3m a nikdo neví jak a s jakými náklady by se prováděla údržba.
Alternativa 2 – přemostění řeky Jihlavy
Pozitiva - pokud by byla lávka přes řeku zahrnuta jako součást rekonstrukce komunikace II/152, což by mělo být nezbytné pro zajištění cyklistické dopravy na této komunikaci a financování by se řešilo v rámci investic kraje,potažmo státu, pak by se mohlo přemostění budovat v předstihu už proto, že zbývající etapy cyklostezky by mohly být realizovány v roce 2022.
Negativa – cyklostezka v navazujícím úseku vybudovaná na náklady města Ivančice (byť zatím provizorní) je zhutněná mlatová (prochází přírodním parkem) a při jarních táních či extrémních přívalových deštích by mohla být v některých místech zatopená.
Mgr. Miloš Musil
cyklokoordinátor Mikroregionu Ivančicko a Města Oslavany
Co se již podařilo:
Štítky:
Finance (Mezioborového plánování, tag20)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.