05. 03. 2020
Největší revolucí ve vnímání zpracování Plánu udržitelné městské mobility je fakt, že již v přípravní fází si politické vedení stanoví vizi, kam chce, aby město kráčelo. Klasické pojetí však říká, že nejprve musí být analýza a až pak se stanoví vize. V principu je to ale jednoduché. Nic přeci nevzniká na zelené louce a každé vedení by přeci mělo vědět, co vlastně chce.
Abychom všem vysvětlili, jak je to myšleno, tak využíváme dnešní tiskové zprávy Zahraniční kanceláře města Vídně "Vídeň: město krátkých vzdáleností". Město ví, že pokud chce naplňovat cíle, které si stanovila v dopravě a mobilitě, tak je musí zasadit do širšího kontextu. Proto praktické cvičení lekce 6 spojujeme s tím, že Vídeň představila nový koncept pro rozvoj městských čtvrtí.
Napříč metropolí budou vznikat nová lokální centra, aby veškerá občanská vybavenost byla do patnácti minut od bydliště. Omezení naopak čeká obchodní centra na periferiích, která odporují myšlence města krátkých vzdáleností.
Obchod s potravinami nebo opravna obuvi za rohem, lékařská ordinace v pěší vzdálenosti, knihovna v sousedství. Z města krátkých vzdáleností mohou profitovat všichni obyvatelé a Vídeň proto schválila a začíná prosazovat nový koncept pro rozvoj a oživení městských čtvrtí.
Všechno do 15 minut
„Vídeň se stane městem čtvrthodinových vzdáleností. Ať už půjde o jakoukoliv čtvrť, cílem je, aby všichni ve Vídni mohli jízdou MHD, na kole nebo pěšky do čtvrt hodiny dorazit do žijícího centra s pestrou nabídkou od maloobchodů a služeb přes volný čas a zdravotnictví až po kulturu,“ vysvětlila vídeňská radní pro městský rozvoj Birgit Hebein. A právě nový koncept s názvem Středobody městského života – polycentrální Vídeň je podle radní základním pilířem.
Centra jednotlivých čtvrtí se musí stát atraktivnější nejen pro obyvatele a návštěvníky, ale i pro místní podnikatele, zní z Vídně. Rakouská metropole proto bude posilovat rozvoj stávajících i nových městských center, která se budou vyznačovat kvalitním veřejným prostorem, dobrou dostupností MHD, pěšky či na kole, rozmanitostí nabídek i atraktivním parterem. Jednotlivé centrální oblasti mají podle Vídně být snadno rozpoznatelné a nesmí v nich chybět místní obyvatelé.
Konec obchoďáků na kraji města?
A zatímco přirozená multifunkční městská zástavba se ve Vídni dočká podpory, prostorově náročné projekty typu obchodních center naopak čekají omezení. Jak totiž vysvětlují zástupci vídeňské samosprávy, tato neobydlená, monotematická zástavba vytržená z tradiční městské struktury odporuje kvalitám městského prostoru a je zátěží pro životní prostředí i zdraví obyvatel. Nové nákupní domy tak ve Vídni budou moci vznikat pouze na místech s dobrou dostupností MHD nedaleko dalších frekventovaných míst. Město navíc bude vyžadovat vícepatrovou zástavbu a omezí i parkování na povrchu.
Další informace ke konceptu Středobody městského života – polycentrální Vídeň: https://www.wien.gv.at/stadtentwicklung/strategien/step/step2025/fachkonzepte/zentren.html
Zdroj: Mgr. Martin Landa, Karmelitská 25, 118 00 Praha 1
www.facebook.com/eurocommprpraha
www.twitter.com/eurocommpr_prg
Zahraniční kancelář města Vídně podporuje výměnu zkušeností a spolupráci mezi Prahou a Vídní a také do Česka přináší novinky z Vídně. Zahraniční kanceláře Eurocomm-PR působí v devíti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Fotogalerie ke stažení: https://www.eurocommpr.at/cz/Media-Corner/Viden-mesto-kratkych-vzdalenosti
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Zahraniční města (Role města, tag8)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.