04. 03. 2020
Na počátku všeho stálo rozhodnutí – chceme si připravit vlastní plán udržitelné městské mobility (PUMM). Pravdou je, že v Česku u měst stojí na počátku informace, že jej musí mít, jinak nedostanou dotace. Pár měst jej má i z jiných důvodů, ale pravá podstata asi většině uniká. Jak by to tedy mělo být v ideálním, až naivním případě? Jen pouhý překlad evropské metodiky PUMM 2.0. naznačuje, kde jsou rezervy a proč je klíčové pro zpracování kvalitního PUMM právě tato kapitola. Je to jak v šachové partii. Pokud ji špatně rozehraješ, pak se s tím těžko dá něco dělat v průběhu hry, i když znáš všechny tahy. Důležitá je celková strategie hry, nikoliv dílčí tahy.
Každopádně pokud právě některé město zpracovává svůj PUMM a ve svých zadávacích podmínkách mělo již zakomponované zpracování této přípravné fáze, pak je nutné trvat na tom, aby zpracovatelská firma si přečetla tuto kapitolu a důsledně odpověděla na otázky, které dostala v zadání. Firma zde může najít výklad zadávacích podmínek.
Mírně upravený překlad, který se týká kroku1: Nastavení pracovních struktur
Výchozím bodem pro přípravu PUMM by mělo být rozhodnutí zlepšit současný stav mobility v obci, a především silné přesvědčení o tom, že obec potřebuje změnu směrem k větší udržitelnosti. Přitom by hned od začátku mělo být jasně definováno, že doprava či mobilita v obci není tím konečným cílem – měla by přispívat k dosažení vyšších hodnot, např. posílit kvalitu života či životní pohodu obyvatel. Rozhodnutí pro přípravu PUMM vždy přináší závazek k jeho obecným cílům, kterými jsou:
Aby byl výsledný plán opravdu udržitelný a efektivní, to vyžaduje skutečné nasazení. Pokud na místní úrovni chybí politik, který by myšlenku plánu prosazoval, bude velmi obtížné přesvědčit další politiky k podpoře plánu. Vyžaduje to přesvědčivé argumenty, které prezentuje někdo respektovaný mezi politiky a úředníky. Spouštěčem celého procesu může být i nějaký projekt nebo samostatné opatření. Rozhodnutí o větším infrastrukturálním projektu (např. nová tramvajová trať) nebo větší inovaci na území města (např. zavedení nízkoemisní zóny) musí být propojeno se začleněním takového opatření do širšího rámce plánování rozvoje města.
PUMM může nabídnout integrovaný přístup pro velký projekt, s doplňkovými opatřeními, dlouhodobými cíli a participativním přístupem. PUMM nabízí komplexní participativní strategie především rozsáhlým inovativním projektům. Tyto strategie jsou nutné pro získání veřejné podpory. Velký infrastrukturní projekt může být impulsem pro zahájení komplexního plánování mobility ve funkčním městském regionu, s podporou širší strategie plánování.
Užitečnou metodou bývá ukázat městům, jakým problémům a výzvám budou čelit, pokud nedojde ke změně, zdůraznit přínosy PUMM a prospěch, který z toho plyne pro voliče. Upozornit na naléhavost situace je možné simulováním negativních dopadů pokračujícího dosavadního vývoji (např. budoucí dopravní přetíženost a následné ekonomické ztráty, počty smrtelných dopravních nehod nebo předčasných úmrtí kvůli znečištěnému ovzduší); pomocí map, grafů a čísel lze tyto dopady prezentovat politickým činitelům. Digitální technologie dnes vyvolávají rapidní změny, proto je nutné rychle reagovat a připravit koherentní strategii pro udržitelnou mobilitu budoucnosti. Informace o přínosech je vždy vhodné propojit s nejvážnějšími problémy a výzvami, které vaše město musí řešit (kvalita ovzduší, motorová doprava, bezpečnost dopravy, dostupnost bydlení nebo ekonomický růst), a vysvětlit, jak k jejich řešení může PUMM přispět. Přesvědčivě mohou vyznít i úspěšné příklady měst, ve kterých plánování udržitelné městské mobility již funguje. Žel v českém kontextu takových příkladů moc nenajdeme.
Zajistit angažovanost ze strany politiků může být poměrně obtížné, protože veškeré přínosy PUMM se plně projeví až v delším časovém horizontu, než je jedno volební období. K politické podpoře přispěje poukázat na možnost realizace menších nízkonákladových opatření a aktivit, které jsou hodně viditelné a mohou v krátkém časovém horizontu zajistit podporu veřejnosti a nastartovat celý proces PUMM. Například dočasná proměna veřejného prostoru pomocí levných a snadno proveditelných úkonů pomůže lidem lépe si představit možné žádoucí změny (uzavírka ulice pro motorovou dopravu během letních měsíců, dočasný cyklopruh oddělený pomocí květníků, parklety na místě parkovacích míst pro auta).
Prvním milníkem a startovací čárou celého procesu PUMM je explicitní rozhodnutí místních politiků připravit a realizovat plán udržitelné městské mobility pro obec. V první fázi je třeba odpovědět na následující otázky a připravit tak podklady pro plánovací proces:
Jaké jsou naše zdroje?
Analyzujte všechny dostupné (lidské, institucionální i finanční) zdroje pro plánování a nastavte vhodnou pracovní a participační strukturu. V této fázi musí orgány zodpovědné v rozhodovacím procesu zajistit podporu pro přípravu PUMM ze strany klíčových institucí a tvůrců politik, kteří by se měli podílet na budování ústředního týmu pro plánování.
Jaký je náš kontext plánování?
Identifikujte faktory, které budou mít vliv na proces plánování, např. stávající plány nebo právní požadavky. Analyzujte dopravní toky, abyste mohli definovat geografický rozsah plánu, a snažte se zajistit zájem a angažovanost úřadů a dalších aktérů v okolních obcích. Aktivity v tomto a následujícím kroku jsou úzce propojené a často jsou prováděny současně. V tomto bodě je hlavním úkolem rozhodovacích orgánů zajistit, aby funkční městský region sloužil jako oblast plánování pro daný PUMM. Obvykle jde o institucionálně a politicky komplikované rozhodnutí.
Jaké jsou naše hlavní problémy a možnosti?
Proveďte analýzu situace v mobilitě, a to z perspektivy všech způsobů dopravy i relevantních aspektů udržitelnosti. Využijte k tomu vhodné soubory aktuálních datových zdrojů. Posledním milníkem první fáze je kompletní analýza nejdůležitějších problémů a možností v oblasti mobility v celém funkčním městském regionu.
Krok 1: Nastavte pracovní struktury
Aktivita 1.1: Proveďte posouzení kapacit a zdrojů
Zdůvodnění
Aby bylo možné proces adaptovat na lokální podmínky, je třeba provést hodnocení vlastní plánovací praxe, kapacit a zdrojů. Tak lze najít silné a slabé stránky nebo překážky, které mohou ovlivňovat přípravu i realizaci plánu. Posouzením aktuální praxe v oblasti plánování zjistíte, nakolik je stávající praxe v souladu s principy, které jsou uvedeny v tomto dokumentu. S tím úzce souvisí i otázka dostupných kapacit a zdrojů (jak lidských zdrojů, tj. zaměstnanci a dovednosti, tak finančních zdrojů). Bez dostatečných zdrojů bude úspěšná realizace plánu ohrožena.
Cíle
Úkoly
Praxe plánování
Kapacity
Zdroje
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinování
Kontrolní seznam
✔ nalezli jsme silné a slabé stránky i překážky, které mohou mít dopad na proces PUMM.
✔ provedli jsme sebehodnocení, jehož výsledky jsou výchozím bodem pro optimalizaci procesů místního plánování.
✔ provedli jsme analýzu dovedností a finančních zdrojů nutných pro plánovací proces.
✔ připravili jsme strategii pro řešení nedostatků v oblasti dovedností.
✔ rozpočet pro proces PUMM byl schválen politickými představiteli.
✔ provedli jsme posouzení pravděpodobného rámce financování pro realizaci opatření.
Inspirace lze čerpat z evropského projektu
Dovednosti nutné pro plánování udržitelné městské mobility
Manažerské dovednosti nutné pro koordinování projektu
Odborné dovednosti členů týmu
Požadavky na rozpočet pro přípravu PUMM
Náklady nutné na přípravu a vypracování PUMM se do značné míry liší, především v závislosti na rozsahu, dostupnosti stávajících plánů a studií a externí pomoci. Nejnákladnějším prvkem je sběr dat a dopravní modelování, proto je nezbytné poměrně přesně znát objem požadovaných dat a jak složité modelování vyžaduje váš plán, a to ještě před žádostí o schválení rozpočtu. Menší města často od dopravního modelování ustoupí, důvodem jsou vysoké náklady a omezené možnosti rozhodování v kontextu obce, raději se zaměří na opatření, která se již v podobném kontextu ukázala jako úspěšná (viz Aktivita 4.1, která radí, kdy je vhodné využít modelování). Další nákladné, ale užitečné aspekty jsou komplexní participační proces a profesionální design a komunikace.
Hledáme český modelový příklad
Aktivita 1.2: Vytvořte ústřední mezirezortní tým
Odůvodnění
Příprava, vypracování a realizace PUMM je komplexní proces, který vyžaduje spolupráci napříč hranicemi obcí a mezi rezorty, a také koordinování spolupráce mezi příslušnými politikami a organizacemi (např. koordinace spolupráce s územním plánováním, s ochranou přírody, sociální inkluzí, genderovou rovností, ekonomickým rozvojem, bezpečností, zdravotní politikou, vzděláváním, informačními technologiemi). Pro úspěšné koordinování a řízení procesu je třeba jasně určit majitele projektu s dostatečnými kapacitami a zdroji a rozdělit kompetence mezi organizacemi.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ byl určen koordinátor plánovacího procesu.
✔ byl sestaven ústřední tým, který disponuje všemi potřebnými dovednostmi a jehož součástí jsou členové klíčových orgánů z celého regionu plánování.
✔ celý tým je obeznámen s problematikou (plánování) udržitelné městské mobility.
Hledáme český modelový příklad
Aktivita 1.3: Zajistit politickou a institucionální angažovanost
Odůvodnění
Zásadním krokem, který pomůže k úspěchu celého procesu plánování udržitelné městské mobility, je najít nejvýznamnější zainteresované partnery a zajistit jejich angažovanost do procesu. Kvalitní analýza zainteresovaných subjektů pomůže identifikovat možné konflikty a koalice a jak by mohly ovlivnit proces plánování z hlediska geografického pokrytí, integrace politiky, dostupnosti zdrojů a celkové legitimity. Včasné zapojení politických subjektů a zainteresovaných institucí pomůže k tomu, aby se od začátku cítily být součástí procesu a podpořily jeho výstupy.
Cíle
Úkoly
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ byly identifikovány a vytvořeny skupiny zainteresovaných subjektů.
✔ byla provedena analýza konstelací všech aktérů.
✔ byla vytvořena základní metoda pro koordinování zainteresovaných subjektů.
✔ byla zajištěna politická podpora.
✔ klíčové zainteresované subjekty se zavázaly k dodržování principů udržitelnosti.
Příklad:
Různé fáze a aktivity v procesu plánování udržitelné městské mobility vyžadují zapojení různých zainteresovaných subjektů. Například městská logistika se týká značně rozmanité skupiny subjektů. Proto Tematický průvodce PUMM doporučuje pro plánování logistiky vytvořit platformu více zainteresovaných subjektů. Prostřednictvím platformy by do procesu byly přímo zapojeny tři hlavní skupiny subjektů:
V tematickém průvodci naleznete podrobné informace o platformě i o tom, jakým způsobem integrovat městskou logistiku do problematiky plánování udržitelné městské mobility.
Hledání vhodných zainteresovaných subjektů
Následující tabulka vám pomůže najít a zapojit subjekty, které disponují všemi nezbytnými dovednostmi a znalostmi. Umožňuje prověřit vaše nápady, pokud jde o to, koho zapojit, a najít (nové) organizace či osoby, které by chybějící dovednosti a znalosti mohly doplnit. Koncepce uvádí, že plány udržitelné městské mobility mohou být úspěšné jen tehdy, když zapojení partneři disponují čtyřmi funkčními dovednostmi:
Funkčnost |
Relevantnost |
Které zainteresované subjekty/osoby? |
Klíčové faktory |
Politická podpora |
Kdo může zajistit politickou podporu a zdroje, jak v sektoru dopravy, tak mimo něj?
|
· Starostové a zastupitelstva měst, která hodlají připravit vlastní PUMM (vládnoucí i opoziční strany) · Starostové a zastupitelé okolních měst · Představitelé metropolitních regionů, krajů · Zastupitelé městských částí · Politické strany · Politici z jiných místních orgánů, které jsou součástí partnerství PUMM |
Vize, vedení, pravomoc, zdroje |
Kompetence pro dopravní síť
|
Kdo řídí příslušnou dopravní síť? |
· Veřejní dopravci (městské autobusy, tramvaje, metra, regionální autobusy a vlaky) · Majitelé dopravní infrastruktury (silnice, parkovací plochy, přestupní stanice atd.) · Celostátní železnice – majitelé, provozovatelé · Poskytovatelé nových služeb mobility (sdílená kola, sdílená auta atd.) |
odborná proveditelnost
|
Odborné znalosti
|
Kdo má potřebná data a dovednosti, které zajistí, aby byl plán dokonalý po odborné stránce?
|
Odborníci z různých organizací: · Odbory na úřadech města nebo veřejná správa (dopravní a územní plánování, ekonomický rozvoj, životní prostředí, zdravotnictví, cestovní ruch atd.) · Vysoké školy a výzkumné ústavy · Kvalifikované firmy · Specializované agentury · Kvalifikované nevládní organizace a sdružení |
kvalitní odborná stránka plánování
|
Podpora veřejnosti
|
Kdo rozumí názorům veřejnosti a zainteresovaných stran?
|
· Vládní orgány, které zprostředkují přístup k veřejnosti, k dalším zainteresovaným subjektům a k médiím. V rámci služeb, které poskytuje město může jít o: · Oddělení komunikace · Policejní složky · Oddělení pro rozvoj ekonomiky · Městský ombudsman/mediátor · Odbor vzdělávání · Moderátoři poradních sborů v různých oblastech politiky (dopravní a územní plánování, ekonomický rozvoj, městská rada mládeže atd.)
|
Hodnoty, naléhavost
|
Obrázek: Kingdonův model aplikovaný na PUMM: funkčnosti a odpovídající relevance, zainteresované subjekty a aktiva (podle cré, i., Mourey, t., ryder, A., Heckley, s., Balant, M,, 2016. cH4llenGe institutional cooperation Manual: Working jointly with institutional partners in the context of sustainable urban Mobility Plans, p. 24, www.eltis.org/resources/tools/sump-institutionalcooperation-kit).
Analýza konstelací aktérů
Poté, co se podaří najít všechny potřebné zainteresované subjekty, je třeba udělat analýzu jejich vzájemných konstelací. Analýza by měla vycházet ze seznamu různých kritérií nebo atributů, které jsou pro daný případ důležité, např. zájem, pravomoc, vzájemný vliv, koalice atd. Takto lze zjistit, jaké jsou cíle jednotlivých subjektů, jaké jsou jejich skryté úmysly a zda se v případě realizace určitého projektu budou cítit jako vítězové, nebo poražení.
Cílem systematické analýzy konstelací aktérů je získat jasnou představu o střetech zájmů nebo o možných koalicích a být schopen sestavit co nejvhodnější skupiny z těch subjektů, které prokážou podobnou míru zájmu, kapacit a znalostí v konkrétní problematice. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je vytvoření „matice zájmu a vlivu“, která zainteresované subjekty seskupí podle míry zájmu/vlivu:
Obrázek: matice vlivu a zájmu (podle un-Habitat, 2001. tools to support urban decision Making, nairobi, str. 24)
|
slabý vliv |
Silný vliv |
slabý zájem |
zainteresovaný subjekt s nejmenší prioritou |
užitečný pro formulování názorů a rozhodnutí a pro vyjednávání
|
Silný zájem |
důležitý zainteresovaný subjekt |
možná v případě potřeby zplnomocnění nejdůležitějších skupin zainteresovaných subjektů |
Během hledání vhodných zainteresovaných subjektů přemýšlejte rovněž o tom, jakou roli mohou mít současní „místní šampioni“, tedy místní osobnosti, které veřejnost uznává díky jejich znalostem, dovednostem, kontaktům; mohou se významně podílet na mobilizaci zdrojů, vytváření aliancí apod. V kontextu PUMM zvažte včasné strategické posouzení jejich role – tyto osoby mohou mít na proces mimořádný vliv a bylo by dobré je mít po svém boku.
Aktivita 1.4: Naplánujte zapojení veřejnosti a zainteresovaných partnerů
Odůvodnění
Přechod k udržitelné mobilitě vyžaduje aktivní podporu ze strany veřejnosti i zainteresovaných subjektů. Spolupráce s různými subjekty je obvykle považována za běžnou praxi, ale často se stává, že do plánování mohou mluvit jen určité skupiny. Je nezbytné zapojit všechny vhodné subjekty do celého procesu plánování a zabývat se jejich specifickými požadavky. Tento přístup pomůže legitimizovat PUMM a zvýšit jeho kvality. Pouze takový PUMM, na jehož vypracování se po celou dobu podílela veřejnost a další partneři, má šanci být akceptován a fungovat dobře po stránce financování a uplatnění v praxi. Zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů je tedy zcela zásadním prvkem procesu PUMM.
Zapojení zainteresovaných subjektů vyžaduje speciální strategii, která při jednání s úřady, soukromými firmami, organizacemi občanské společnosti nebo se všemi dohromady vychází z rozdílných formátů a technik. Zapojení veřejnosti je zásadní pro zajištění legitimity a kvality rozhodování, a kromě toho je i podmínkou ze strany EU a mezinárodních konvencí.
Cíle
Kdo jsou „občané“ a „zainteresované subjekty“?
Občané jsou všechny osoby, které žijí a/nebo pracují ve funkčním městském regionu, pro který má být vypracován váš PUMM. V tomto dokumentu je termín občané obvykle zaměnitelný s termíny lidé, obyvatelé nebo veřejnost.
Zainteresované subjekty jsou všichni jednotlivci, skupiny či organizace, které jsou nějakým způsobem dotčené budoucím plánem, a/nebo ho naopak mohou ovlivnit. V tomto dokumentu se termín zainteresované subjekty obvykle týká zainteresovaných institucí, jako jsou orgány veřejné správy, politické strany, občanské a komunitní skupiny, podnikatelské organizace, provozovatelé dopravy a výzkumné instituce.
Zainteresované subjekty jsou do procesu PUMM většinou zapojeny intenzivněji než širší veřejnost. Proto je nezbytné zajistit, aby zájmy všech dotčených společenských skupin, včetně těch, které jsou obvykle „mimo dosah“ a nedostatečně zastoupené, byly řádně zastupovány díky zapojeným subjektům.
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Podrobnosti k úkolům
Čtyři nejdůležitější otázky o procesu, které je třeba vzít v úvahu při přípravě strategie pro zapojení:
Časový harmonogram a koordinování
Obrázek - zahrnutí veřejnosti do procesu plánování
Kontrolní seznam
✔ známe skupiny vhodných zainteresovaných subjektů.
Zajímavé - příklad z Česka.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Koordinátor mobility (Role města, tag5),
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6),
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.