24. 02. 2020
Všimli jste si například někdy v poslední době, jak hlučné jsou naše ulice? A co je zdrojem toho hluku? Vědci i lékaři vědí, že hluk je jedním z největších stresových faktorů, ohrožuje sluch i srdce a nebezpečnější je o to více, že si ho často ani neuvědomujeme, nebo před ním nemáme úniku. 60% veškerého hluku na našich ulicích přitom způsobují auta.
Nizozemské ulice plné lidí na kolech vás ohromí právě svým tichem, podkresleným jen cinkáním zvonků a ševelením lidských hlasů. Proč by zrovna vaše město mělo být jiné?
Jak moc dokáže ulici prospět jednoduchá věc jako je oddělená cyklostezka, ukazuje tahle proměna bulváru Groothertoginnelaan v nizozemském Haagu (1995 versus 2016). Namísto automobilových pruhů širších než na dálnici přibyla na každé straně jednosměrná, bezpečně oddělená a barevným asfaltem zvýrazněná cyklostezka, která svou kapacitou komfortně překonává propustnost pruhů pro auta. Díky tomu se celý prostor nejen zklidnil, ale zároveň se tudy v kteroukoliv denní či noční hodinu zvládne přepravit kam potřebuje mnohonásobně více lidí. Ano, skutečně to tak je: zatímco pruh pro auta zvládne - za naprosto ideálních podmínek a plynulého provozu - za hodinu odbavit maximálně 1200 aut (při průměrné obsazenosti 1,1 člověka v autě je to 1300 lidí za hodinu), obyčejnou cyklostezkou za hodinu projede až 12 000 lidí, tedy 10x tolik. Také vidíte ve svém městě místa, kde by se dalo takhle lépe jezdit?
Zdroj: spolek Kolem na kole, kompletní text Zpravodaje „Jak to dělají jinde?“, vydání č. 6
Štítky:
Hluk a vibrace z dopravy (Fakta a čísla, tag10),
Design ulice (Dobrá praxe, tag25),
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.