14. 02. 2020
Lekce 5 si klade otázku: Jak plánování udržitelné městské mobility podpořit na národní a regionální úrovni? Pro inspiraci jsme si "zašli" do Walsu, kde místní Sustrans napsal Manifest 2021 Sustrans Cymru: Wales pro budoucnost a pro každého. Tak jsme ho mírně aktualizovali na české poměry a máme odpověď.
Jen upozorňujeme - jedná se jen o inspiraci. Samotný konkrétní návrh bude představen 19. 3. 2020 na valné hromadě spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s.
Jak plánování udržitelné městské mobility podpořit na národní a regionální úrovni?
Současná Česká republika čelí náročným výzvám, počínaje klimatickou změnou a znečištěným ovzduším až po krizi fyzického i psychického zdraví obyvatel. Tlak na společnost roste všude, napříč národem. A neexistuje žádné univerzální řešení.
Návrhy Manifestu spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. pro Českou republiku.
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. předkládá naší vládě náměty, které by v případě splnění mohly znamenat velký rozdíl pro budoucí generace v naší zemi.
Naléhavě žádáme českou vládu, aby splnila následující kroky a zajistila, aby budoucí Česká republika mohla být místem pro každého.
Naše požadavky pro příští vládu Česka (od 11/2021)
Zákon o udržitelné dopravě:
Požadavek 1
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. vyzývá příští českou vládu, aby předložila zákon o udržitelné dopravě.
Požadavek 2
V letech 2021/2022 investujte minimálně 100 Kč na osobu a rok do aktivní dopravy; učiňte závazek na financování všech projektů, které obsahuje mapa integrované sítě ( mapa projektů aktivní dopravy v Česku) do roku 2027.
Požadavek 3
Investujte 600 milionů Kč ročně do financování národní cyklistické sítě na území Česka.
Bezpečnější ulice v okolí škol:
Požadavek 4
V ranních a odpoledních hodinách, kdy děti přicházejí do školy a odcházejí domů, omezte provoz motorových vozidel ve vzdálenosti 400 m v okolí všech škol.
Požadavek 5
Vypracujte a realizujte program Školní ulice pro 21. století, zaměřený na nejvíc ohrožené školy. Program s cílem transformovat okolí školy by měl pracovat se studenty, žáky i místním obyvatelstvem.
Dvacetiminutová čtvrť:
Požadavek 6
Do systému plánování zařaďte princip dvacetiminutové čtvrti jak ústřední princip a zajistěte, aby nové developerské projekty vznikaly v blízkosti stávající zástavby a byly dostupné pro veřejnou dopravu.
Požadavek 7
Požadujte, aby veškerá dopravní infrastruktura byla dokončena již na začátku každé výstavby rezidenčních budov, aby lidé mohli používat infrastrukturu pro udržitelnou dopravu hned od prvního dne.
Požadavek 8
Stanovte minimální hustotu pro výstavbu obydlí, přibližně 100 bytových jednotek na hektar. Mělo by jít o jasné pokyny, které zajistí ochranu a podporu kvality bydlení, velšského jazyka, ale i víceúčelové využití.
Doprava pro každého:
Požadavek 9
Zajistěte, aby parkování na chodníku bylo protizákonné a aby chodníky byly zcela průchozí.
Požadavek 10
V zastavěných oblastech zaveďte nejvyšší povolenou rychlost 30 km/h.
Požadavek 11
Všem místním úřadům poskytněte finance potřebné pro odstranění překážek, které omezují přístupnost Národní cyklistické sítě v Česku.
Dostupná příroda:
Požadavek 12
V návaznosti na potenciál České republiky by příští česká vláda měla v Česku realizovat celonárodní program národní sítě páteřních stezek, který zajistí lepší dostupnost přírodních ploch pro všechny obyvatele Česka.
Štítky:
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.