17. 02. 2020
Francie v posledních letech proslula dobrým vztahem k cyklodopravě. Po závazku ztrojnásobit počet cest na kole v roce 2018 přišla Francie s velkými investicemi a balíčkem zákonů pro čistou mobilitu Loi Mobilités. Oba kroky předcházel velký průzkum, do jehož posledního kola se zapojilo více než 185 tisíc lidí z bezmála 800 obcí.
A zdaleka nešlo jen o žebříček vstřícnosti jednotlivých měst k cyklistům. Ten byl sice základem, ale součástí ankety byla také možnost zaznamenat 3 problémové místa a úseky vyžadující cykloopatření do mapy. Pro řadu měst tak vznikly mapy znázorňující slabé místa a další příležitosti rozvoje cyklistické infrastruktury. V interaktivních mapách je možné zobrazit počet označených slabých míst a také počet hlasů pro jednotlivé úseky (viz. obr. 3 a 4). V mapách se tak podařilo zaznamenat až 400 000 slabých míst.
I díky spolupráci místních organizací napojených na cyklofederaci a propagaci v médiích získala anketa nakonec téměř 185 000 respondentů reprezentujících celkem 768 obcí.
Zatímco první ročník 2017 velmi pomohl s tvorbou národní politiky rozvoje cyklodopravy (Plan Vélo, Loi Mobilités), ten loňský ještě více zdůraznil nutnost lokálních změn nad rámec stávající národní politiky.
V České republice sice existují nástroje pro analýzu prostorových údajů, jejich plošné nasazení v národním měřítku je ale zatím hudba budoucnosti. Stejně tak je výzva, jak se naučit tato data využívat nejen k vyhodnocování měst jako celku, případně jejich srovnávání, ale pro tvorbu strategických plánů na úrovni měst.
Nástroje k tomu máme. Příkladně pocitová mapa nabízí možnost aktivně zapojit občany do sběru informací a názorů na lokality, v nichž bydlí. Jedná se o prostředek participativního plánování veřejných prostor. Na doméně www.pocitovemapy.cz se například nabízí základní nástroj pro sběr dat i jejich vyhodocení. Francie tak nabízí inspiraci, jak pracovat s těmito nástroji v širším měřítku.
Le Baromètre des villes cyclables je francouzská národní anketa týkající se cyklodopravy ve městech. Její první ročník proběhl v roce 2017, druhý ročník prezentuje výsledky za rok 2019. Jedná se o projekt francouzské cyklofederace pod záštitou ministerstva pro ekologickou transformaci, vládní skupiny pro bezpečnost silniční dopravy a evropské cyklistické federace.
Tato anketa byla dostupná na stránce www.parlons-velo.fr od září do listopadu 2019. Do finálních výsledků pak byly zapojeny obce, které shromáždily více než 50 odpovědí. Celkem 26 témat bylo rozděleno do pěti kategorií (bezpečí, komfort, služby, aktivity obce a celkový dojem) a respondenti mohli každému tématu přiřadit známku 1-6. Do hodnocených 26 témat patří:
Ve výsledcích na https://palmares.parlons-velo.fr/ je možné sledovat vývoj jednotlivých témat vzhledem k anketě z roku 2017. Dále pak průměr známek z jednotlivých témat určil celkovou známku pro celou obec. Závěrem ankety bylo vyhodnocení těch nejlepších obcí v kategoriích podle počtu obyvatel i podle regionální příslušnosti či obcí s nejlepším pokrokem. V interaktivní mapě, která je součástí ankety je možné zobrazit celkové i dílčí výsledky pro každou zapojenou obec a či její jednotlivé obvody (viz. obr. 1 a 2).
Součástí ankety byla také možnost zaznamenat 3 problémové místa a úseky vyžadující cykloopatření do mapy. Pro řadu měst tak vznikly mapy znázorňující slabé místa a další příležitosti rozvoje cyklistické infrastruktury. V interaktivních mapách je možné zobrazit počet označených slabých míst a také počet hlasů pro jednotlivé úseky (viz. obr. 3 a 4). Výstupy jsou na https://carto.parlons-velo.fr/
Ostatní komentáře jsou součástí balíčku dat, které je možné ke každé obci stáhnout ze stránek ankety. Z jednotlivých komentářů např.:
Štítky:
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6),
Zahraniční města (Role města, tag8),
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.