04. 01. 2020
Představte si, že vám na dveře zaklepe váš soused: „Ahoj, jak se máš? Můžu s tebou na chvíli mluvit? Něco mě napadlo a chtěl bych to s tebou probrat… představ si, že bychom na nějakou časově omezenou dobu proměnili naši ulici v nádherný prostor plný zeleně, kde bychom se mohli všichni ze sousedství setkávat. Auta bychom umístili jinam, jen na pár měsíců, a pak by se vidělo, co se stane. Co si o tom myslíš?“
A přesně takové jednoduché otázky nastartovaly představivost stovek obyvatel, kteří žijí v desítkách Živých ulic v různých koutech Evropy.
Tento úvod jsme žel nenapsali my, ale iniciativa z belgického Ghentu. Novinku napsali proto, že chtějí každému streetmakerovi kdekoliv na světě pomohli vybudovat vlastní Živou ulici, aby se každé město mohlo stát městem živých ulic. Ať už se potřebujete inspirovat, nebo potřebujete vedení či konzultaci, kontaktujte nás na ideas@livingstreets.eu. Naše zkušenost je obrovská, náš závazek k vytvoření živých ulic je silný. Jejich pilotní práci v Ghentu si můžete prohlédnout v prvním čísle magazínu Living Street. V Česku něco podobného dělá Automat na principu Zažij město jinak.
Nás ale napadla ještě jedna věc. Proč Živé ulice tvořit ad hoc, proč je netvořit jako součást Plánu udržitelné městské mobility, jako součást Komunikačního plánu města? Můžeme sice pomoci, ale stejně těžiště práce bude na městech.
„Leefstraten” jsou ulice, které jsou buď úplně nebo většinou bez aut. Projekt Leefstraten začal v roce 2013 v Gentu jako experiment a v současné době je tato myšlenka rozšiřována do dalších měst. Kromě oblasti bez aut zahrnuje nový plán mobility v Gentu rozdělení města na šest úseků, z nichž každý je přístupný autem pouze po okružní silnici, aby se snížila tranzitní doprava. V roce 2015 bylo 40 % cest v Gentu tranzitních autem, což je pokles ze 48 % v roce 2012. Do roku 2030 je cílem pokles na 27 %. „Než uděláte takové věci, musíte pracovat měsíce, a dokonce roky, abyste to vysvětlili,
připravili lidi,“ říká Daniël Termont, bývalý starosta Gentu (2007–2018).
Co můžeme dělat společně?
1. Spojovat energii a kreativitu lidí
Současná města po celém světě musí řešit řadu sociálních a environmentálních problémů, díky tomu ale mohou být zároveň aktivními místy společenských inovací, kde samospráva společně s místními firmami a veřejností hledá kreativní řešení a vzájemně se motivují a inspirují. Program Živé ulice se snaží tento potenciál uchopit a prakticky využít k hledání skutečných řešení pro skutečné lidi.
Živé ulice jsou katalyzátorem pro sociální inovace na úrovni městských částí i celého města. Abstraktní pojmy jako udržitelnost, mobilita, společný život, osamělost, sociální izolace, chudoba, plánování rozvoje měst atd. zde ožívají a stávají se realitou. Živé ulice jsou o skutečném zážitku a stávají se malým, ale velmi prospěšným krokem směrem k udržitelnému, atraktivnímu a barevnějšímu městu.
2. Vytvořit si vlastní příběh
Každá země, každé město, každá čtvrť a každá ulice čelí specifickým problémům a výzvám. Představte si, co by se stalo, kdyby se Živá ulice stala trojským koněm a propojila skupinu obyvatel, úředníků, politiků a podnikatelů, aby společně hledali skutečná řešení těchto vašich problémů. Síť plná kreativity a vášně, která úspěšně tlumočí rozhovory o společném životě, o mobilitě, izolaci či chudobě v (Živé) ulici do nových způsobů myšlení, dělání a organizování.
Obyvatelé města si mohou vytvořit vlastní ulici snů a vizualizovat vlastní představu budoucnosti. Úředníci mohou svými odbornými znalostmi podpořit kreativitu obyvatel. Politici mohou rozvíjet energii nových nápadů už jen tím, že „nebudou znemožňovat realizaci těchto nápadů“. A podnikatelé mohou na Živé ulice nahlížet jako na skutečné sociální laboratoře, ideální k testování nových nápadů.
Jako inspiraci pro vytvoření vlastních příběhů jsme pro vás připravili ohlédnutí za 13 novinkami, které vyšly v roce 2019 na téma "Veřejný a uliční prostor".
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Design ulice (Dobrá praxe, tag25)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.