11. 09. 2019
Česká města řeší plány udržitelné městské mobility. Některé jej už mají, jiné jej právě zpracovávají. Aktuální stav najdete zde. Nechceme nyní hodnotit kvalitu, ale zaměřit se na budoucnost těchto plánů, zda půjdou např. cestou Drážďan, cestou plánování pro multimodalitu a měření výsledků.
Drážďany přijaly svůj první plán mobility (SUMP) pod názvem „Plán udržitelné městské mobility 2025plus“ v roce 2014. V současnosti je plán v evaluační fázi. Jak naznačují první výsledky, Drážďany dosáhly na většinu stanovených cílů, a některé z nich dokonce překročily.
Obecným cílem plánu je vytvořit „udržitelný městský a regionální dopravní systém a město s vysokou bezpečností dopravy, efektivní a lepší pro život“. V tomto úhlu pohledu panuje asi shoda i s českými města. Nemáme problém stanovit priority, stejné jako je mají Drážďany:
Ale problém možná máme s navazujícími kampaněmi. V Drážďanech je totiž klíčovým prvkem SUMP podpora multimodální dopravy, kterou město v komunikaci s veřejností nazývá „multimobilita“. Název vlajkové komunikační kampaně, vedené městem, zní „Multimobil. Pro vás. Pro Drážďany.“. Jednotlivé způsoby dopravy a jejich vzájemné propojení město řešilo v několika opatřeních:
Jak naznačují průzkumy, trvalý populační růst již není provázen lineárním růstem počtu osobních aut ve městě. Kumulovaný podíl veřejné, pěší a cyklistické dopravy na přepravě činí 61 % a podle očekávání by během další evaluace v roce 2020 měl dosáhnout až 63 %. Přitom původní cíl, stanovený v SUMP, byl 58 %. Počet uživatelů aut v systému carsharing se v letech 2013-2017 zvýšil o 80 % a počet sdílených aut o 62 %.
Jak ale naznačují průzkumy z českých měst, naše plány začínají v daleko veselejších číslech. například v Olomouci kumulovaný podíl veřejné, pěší a cyklistické dopravy na přepravě činí 70 % !!!
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.