05. 09. 2019
Stuttgart s přibližně 600 tisíci obyvatel je hlavním městem Bádenska-Württemberska a centrem stuttgartského regionu s 2,7 miliony obyvatel a 1 milionem pracovních míst. Jde o nejsilnější region Evropy v oblasti automobilového průmyslu exportu i strojírenství. Poptávka po mobilitě, kterou tato značná ekonomická síla generuje, vyvolává obrovský tlak na dopravní infrastrukturu ve městě. Proto se město rozhodlo připravit ambiciózní strategii na podporu a propagaci udržitelné mobility na svém území.
Uherské Hradiště s přibližně 25 tisíci obyvatel je odedávna přirozeným středem Slovácka - regionu proslulého svébytným folklórem, cimbálovou muzikou, dobrým vínem, překrásnými kroji a řadou zachovalých lidových tradic. Proto se město rozhodlo připravit ambiciózní strategii na podporu a propagaci udržitelné mobility na svém území.
Tím podobnost končí, neboť opravdu nelze porovnávat Stuttgart a Uherské Hradiště.
Ale i přesto, zkusme dále hledat společné jmenovatele, aspoň některé.
Možná by se našla ještě nějaká podobnost, ale otočme list. Mezi Stuttgartem a Uherským Hradištěm je také mimo jiné jeden podstatný rozdíl. V Německu a ve Stuttgartu se vede už dlouhou dobu celospolečenská diskuse o omezování automobilivé dopravy, u nás v České republice je to zatím tabu téma. Zkuste najít město, které by povzbuzovalo své obyvatele, aby nevlastnilo tolik aut, ale aby spíše je sdílelo, aby firmy začaly více přemýšlet o firemních plánech mobility, atd., atd.
A závěrem pár informací ke Stuttgartu. T5eba nějaká jejich aktivita se dá uplatnit i u nás. Zdroj je opět časopis POLIS (Thinking cities 12/2019)
Hlavním cílem je zlepšit kvalitu života obyvatel. Na základě již existujících plánů a metodik, jako jsou územní plán města, plán na snížení hluku, plán pro místní veřejnou dopravu nebo Koncepce rozvoje dopravy 2030, byl vytvořen Akční plán udržitelné mobility. Akční plán definuje oblasti, v nichž je třeba jednat, a opatření, která je třeba podniknout, a seřazuje je podle priorit. Strategie kombinuje nástroje územního plánování s dopravním plánováním a infrastrukturální politikou. Dlouhodobým cílem je zvýšit kvalitu života ve městě. K tomu má dojít prostřednictvím omezení motorové dopravy, redukce nečistot v ovzduší a přerozdělení veřejného prostoru tak, aby město bylo přátelské k člověku, ke všem lidem. Součástí strategie je celá řada opatření a projektů ze všech oborů, které souvisejí s mobilitou, včetně aktivní dopravy (pěší a cyklistické), veřejné dopravy, sdílení, logistiky a intermodality. Každé dva roky provádí příslušné úřady evaluaci a aktualizaci, kterou následně prezentují radě města.
Ovzduší ve městě je především kvůli nadměrné motorové dopravě plné toxických látek, včetně oxidů dusíku a polétavého prachu.
Na některých místech míra znečištění značně překračuje limity stanovené EU. Kvalitu ovzduší ovlivňuje i náročná topografie města, ležícího v kotlině, kde je snížená cirkulace vzduchu.
Město již v tomto ohledu realizovalo celou řadu opatření, díky nimž došlo ke snížení množství převážně polétavého prachu, oxidy dusíku však stále výrazně překračují stanovené limity. Vzhledem k tomu, že oxid dusičitý vypouštějí do ovzduší převážně auta s dieselovým motorem, byla spolková země Bádensko-Würtenbersko (která má právní kompetence v oblasti čistoty ovzduší) nucena zakázat vjezd těchto vozidel do Stuttgartu (vozidla s emisní normou 4/IV a nižší). Toto omezení je uvedeno ve třetí aktualizaci Programu pro čistotu ovzduší v regionu Stuttgart.
Součástí programu pro čistší ovzduší ve Stuttgartu je i zákaz vjezdu pro auta s dieselovým motorem, vysvětluje Simon Haug.
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.