12. 10. 2021
Cyklokoordinátoři jmenovaní jednotlivými kraji nebo městy se sešli v Plzeňském kraji. Ve dnech 11. – 13. října 2021 se na pracovním setkání radili, jak definovat společnou síť nejdůležitějších tras a jaké parametry by měla splňovat.
„V základních dopravních směrech by kraje měly převzít iniciativu a podpořit obce v jejich úsilí budovat bezpečné cesty pro pěší a cyklisty. Souvislá dopravní síť na národní úrovni by měla vznikat právě z iniciativy Asociace krajů. Na tom jsme se shodli i s Ministerstvem dopravy,“ říká za dopravní komisi Asociace krajů ČR Pavel Čížek, radní Plzeňského kraje pro dopravu.
Pracovní skupina krajských koordinátorů, ministerstev a spolku Partnerství pro městskou mobilitu spojily své síly pod hlavičkou CYKLOVIZE 2030. Jejím cílem je vybudování ucelené a bezpečné sítě cyklostezek a dálkových cyklotras napříč republikou, která v jednotlivých regionech, krajích a celém Česku urychlí rozvoj cyklodopravy a podpoří cykloturistiku. Prvním krokem k tomu je sběr relevantních informací a vytvoření unikátní mapy na jejich základě.
Foto: Jitka Vrtalová
V České republice je 40 000 kilometrů vyznačených cyklotras. Pouze 12 % z nich je v režimu chráněných cest. Dopravní síť je nespojitá a během cesty jsou tak její uživatelé vystavení i nebezpečným situacím, kdy je cyklotrasa přivede na rušnou silnici nebo ještě lépe, stezka náhle končí bez pokračování. CYKLOVIZE 2030 má přispět k tomu, aby se podobné obrázky objevovaly v Česku co nejméně.
Práce navazuje na vládní Koncepci městské a aktivní mobility pro období 2021–2030, která byla přijatá v lednu 2021. Užitek z ní budou mít nejen cyklisté, ale i řidiči. Více cyklostezek znamená méně stresu na přeplněných silnicích, které už dnes v mnoha místech kapacitně nestačí.
Není přitom potřeba všude budovat nové cyklostezky. Někdy postačí jen dohoda například se správcem vodního toku nebo lesa, aby umožnil cyklistům průjezd. Kraje, města, mikroregiony evidují řadu konfliktních míst, která buď zabraňují, nebo komplikují snahu o vedení cyklotras a budování cyklistické infrastruktury po pozemcích v majetku či ve správě organizací jako jsou Povodí Labe, Povodí Ohře, Povodí Vltavy, Povodí Moravy, Povodí Odry, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, Lesy ČR, další správci lesů apod. Je to především z důvodu obav ze zodpovědnosti za bezpečnost cyklistů.
Účastníci pracovní skupiny se také shodli na tom, že na mnoha místech by pomohlo umístění značky „zákaz vjezdu motorových vozidel“ (B11), kterou zatím pravidla pro podporu stavby cyklostezek neuznávají.
K evidenci pomůže jednotná mapa, která má určit základní síť dálkových cyklotras. Hlavním cílem je stabilizovat ji v terénu, a určit předávací body mezi jednotlivými kraji. Dalším úkolem bude rozdělit jednotlivé dálkové cyklotrasy na úseky dle jejich současného a cílového stavu a vytvořit finanční nástroje k její realizaci. Nyní probíhá aktualizace mapy ze strany krajů, výstupy budou představeny do konce roku 2021.
První úspěch – silný tým
Plnění úkolů, jaké do vínku dostala CYKLOVIZE 2030, se neobejde bez koordinovaného postupu schopných a pro věc zanícených profesionálů. A takový tým vznikl. Jde o pracovní skupinu složenou ze zástupců jednotlivých krajů (každý kraj v ní má po jednom cyklokoordinátorovi) pod záštitou Asociace krajů a spolku Partnerství pro městskou mobilitu. Skupina zatím šlape na jedničku – přestože se jí samozřejmě nevyhnuly některé počáteční potíže… Vždyť první online kontakty navázala teprve v květnu, poprvé se sešla 24.–25. června a druhé osobní setkání, naplánované do Plzeňského kraje, se uskutečnilo právě 11. – 13. října.
Foto: Radka Žáková, plzenskonakole.cz
Mapa dopravní sítě pro cyklisty
Úsilí pracovní skupiny CYKLOVIZE 2030 směřuje k vytvoření unikátní mapy dopravní sítě pro cyklisty, která rozlišuje jednotlivé úseky podle jejich současného a cílového stavu. Podklady pro tuto mapu, a to včetně předpokládaných finančních nákladů na výstavbu cyklostezek, poskytují jednotlivé kraje. Konkrétně pracovní skupina zatím:
Foto: Radka Žáková, plzenskonakole.cz
Jak se k údajům dostanete?
Na domovské stránce webu („Úvod“) jeďte dolů, až narazíte na složku Výběr krajů. Každý kraj má svou složku, kde jsou dva druhý informací:
Kromě volby jednotlivých krajů máte i možnost nechat si zobrazit celou republiku.
Přeskočíte-li ze stránky „Úvod“ na stránku „Statistika“, získáte souhrnné údaje o plánovaných cyklostezkách. Tato čísla ovšem ještě projdou aktualizací zanesením údajů o těchto cyklostezkách přímo v GIS.
Nejbližší úkoly
CYKLOVIZE 2030 zaprvé nabídne všem krajům sjednocení popisu atributů pro konkrétní plánované cykloprojekty na páteřních trasách. Právě to je jedno z hlavních témat, o nichž bude pracovní skupina diskutovat na jednání, které se uskuteční ve dnech 11. – 13. října v Plzeňském kraji. Připravena je již vyladěná tabulka atributů pro popis jednotlivých úseků.
A zadruhé je třeba oživit webovou stránku „Finance“, kde CYKLOVIZE 2030 plánuje společně s MD a MMR zveřejňovat finanční možnosti pro podporu výstavby sítě nových cyklotras. Zatím jsou tam umístěny odkazy na články, které se danou problematikou zabývají.
Foto: Radka Žáková, plzenskonakole.cz
Soulad s vládní koncepcí
Aktivity CYKLOVIZE 2030 probíhají v souladu s novou vládní Koncepcí městské a aktivní mobility pro období 2021–2030. Tam je problematika řešena v rámci těchto kapitol:
V souvislosti s bodem 2.3.5. pracovní skupina CYKLOVIZE 2030 přivítala, že národním cyklokoordinátorem v současné době zůstává Ing. Jaroslav Martinek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu. Jeho agenda a kompetence se ještě budou ladit společně s Ministerstvem dopravy, ale rozsah práce je zřejmý právě z výše uvedených aktivit.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.