Dnes je Den Země

22. 04. 2020

Všichni dnes řešíme COVID 19, ale je dobré si připomenout, že dnes 22. dubna je také Den Země. Nesmíme zapomínat na to, že je třeba řešit rovněž současné klíčové ekologické otázky a dopady chování člověka na životní prostředí.

Podívejte se na krátké video, které napovídá, jak se dá řešit klimatická krize.

„Dnes se potýkáme s řadou ekologických problémů, z nichž některé jsou mnohem větší než v sedmdesátých letech. Mezi ty nejvýznamnější patří globální klimatické změny,“ připomíná Vendula Audolenská, specialistka informací o životním prostředí hl. m. Prahy „Navzdory této existenciální hrozbě řada států ochranu životního prostředí podceňuje, nedodržuje Pařížskou dohodu (úmluvu OSN o změně klimatu z roku 2015) a vymezuje se proti zavedeným a fungujícím opatřením na ochranu životního prostředí,“ doplňuje Audolenská. Den Země podle ní celému světu připomíná, že nesmíme usnout na vavřínech a nechat se uchlácholit mezinárodními úmluvami. Naopak se máme domáhat jejich dodržování a pokud možno sami přispět ke zlepšování životního prostředí.

Den Země

Letos se slaví již po padesáté. Poprvé ho zorganizoval v roce 1970 teprve 25letý student Denis Hayes. Oslovil přitom neuvěřitelných 20 milionů Američanů, tedy 10 % tehdejšího obyvatelstva USA. Demonstrace, pochody, čištění životního prostředí a další akce rozpoutaly debatu o nutnosti regulování nešetrného zacházení s přírodou, které má negativní dopad na naši planetu.

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. se hlásí ke Dni Země.

V reakci na klimatickou krizi podporuje snížování užívání osobních aut, vede společnost ke změně dopravního chování a odklonu od fosilních paliv.

Víme, že doprava je významným zdrojem všech emisí skleníkových plynů; většinu z nich produkují osobní motorová vozidla. Musíme urychleně snížit míru použití osobních aut, pokud tedy chceme zareagovat na klimatickou krizi.

Současně víme, že snižování počtu cest autem je kontroverzní a náročný krok, který vyžaduje férový přístup, a především zajištění dobře dostupných alternativ. To by ovšem znamenalo výrazně změnit dopravní investice a místo navyšování kapacity infrastruktury pro motorovou dopravu se zaměřit na místní udržitelné způsoby dopravy.

Výše investic do dopravy je sice na rekordní úrovni, jenže peníze jdou z větší části tam, kde se v důsledku bude hladina emisí skleníkových plynů zvyšovat, nikoliv naopak.

Nemusí to být ale zase tak náročné. Města se hlásí k myšlenkám Plánu udržitelné městské mobility (tzv. SUMP) a náš spolek jim v tom pomáhá. Máme tedy jak nástroj, tak i chuť věci řešit.

SUMP umožňují reflektovat moderní trendy ve veřejném prostoru. Obce mají vhodné nástroje pro plánování dopravní infrastruktury a toto plánování mohou provázat s územním plánem. V SUMP se počítá s finální vizí veřejného prostoru, který je „tvořen pro lidi, ne pro auta“. Provázání obou plánů je tak „iterací k definitivnímu řešení“, které je nakonec zapracováno do územního plánu. Plán má být tvořen a naplňován s ohledem na základní potřeby obyvatel obcí, aby neomezoval potenciální využití nových technologických možností. Tento specifický cíl je možné rovněž vnímat jako spojující složku koncepčního a strategického přístupu. Cílem je rozvoj obcí a měst z pohledu dopravy směrem k udržitelnému rozvoji, čemuž odpovídá i pojetí předchozích specifických cílů. Je však nezbytné nezapomínat na to, jak důležité je si vše detailně popsat a rozplánovat. Nekoncepční věci mohou mít (byť s dobrým úmyslem) nedozírné důsledky.

V dnešní době je důležitým dokumentem výše zmiňovaný SUMP. Do určité míry může nahrazovat dokumenty, které byly městům dlouhou dobu dobře známé (Generely silniční dopravy/ cyklistické dopravy/ bezbariérovosti/ …, koncepce, studie atd.). Na druhou stranu může SUMP nastavit i vhodnou strukturu - ideu/vizi a cíl a další dokumenty na něj mohou navazovat a vhodným způsobem ho rozšiřovat. Město si musí určit, jakou roli může a bude hrát SUMP v kontextu specifik daného městského prostředí. Hlavní motivací, proč zpracovávat SUMP by měl být strategický a koncepční rozvoj města. V tomto případě je nezbytné zajistit městům dostatečně přehledný soubor metodických přístupů pro snadnější orientaci vedoucí ke strategickému rozvoji. Výstupem může být jak robustní dokument pokrývající všechny otázky dopravy a mobility vč. překryvu na další oblasti zájmu, tak méně obsáhlý dokument, který určuje základní ideu a myšlenky, na který je možné dále navázat. Území může být řešeno také jako součást spádové oblasti s ohledem na naplnění specifických potřeb obce. Klíčové je vnímání vztahu mezi SUMP a Územním plánem (dále ÚP). V ideálním případě by měla při vzniku SUMP probíhat aktualizace ÚP (či naopak při tvorbě ÚP by měl vznikat SUMP) a tyto dva strategické dokumenty by měly být řešeny vzájemně a současně. ÚP je zaměřen spíše na funkčnost území a urbanistický aspekt, SUMP naopak řeší pohled převážně dopravní a v některých ohledech je výrazně podrobnější. Dokumenty se proto musí maximálně doplňovat a navazovat na sebe.

Dnes je Den Země
Modul: Novinky