30. 10. 2019
Dnes přinášíme závěry mezinárodní konference „Promýšlíme své město, svou obec“, která se uskutečnila v Milevsku ve dnech 16. – 17. 10. 2019. Do jihočeského regionu Milevska se sjelo na 130 odborníků z nejrůznějších oborů, nechyběli zde zástupci státní správy, samosprávy, komerčního i neziskového sektoru, vzdělávacích institucí i oborových sdružení. Tato konference měla pomoci definovat prioritní směřování našeho spolku, které bylo následně odsouhlaseno správní radou dne 24. 10. 2019 (zápis ke stažení je zde).
Hlavní aktivita našeho spolku v roce 2020 je postavena na přípravě nové vládní koncepce městské a aktivní mobility. Myšlenka souvisí i s faktem, že MD již nebude připravovat pro příští období samostatnou Strategii rozvoje cyklistické dopravy, ale zahrne ji právě do připravované koncepce. Cílem je rozvíjet tuto koncepci pomocí čtyř pilířů korespondujících s evropským projektem Partnerství pro městskou mobilitu, který spolukoordinuje české MMR. Mimo jiné, právě podle evropského projektu se jmenuje i náš spolek (více zde).
Máme k dispozici řadu evropských projektů a doporučení k Plánům udržitelné městské mobility (PUMM), které byly prezentovány například na konferenci ve dnech 17. – 18. 6. 2019 v nizozemském Groningenu. Na podzim pak má vyjít aktualizovaná evropská metodika k PUMM 2. Základní principy PUMM 2 určitě převezmeme, ale jak ukázaly zkušenosti realizace PUMM v českém prostředí, musíme najít českou cestu. Již nyní můžeme upozornit na několik podmínek, bez kterých není možné kvalitně řešit udržitelnou mobilitu.
Další směřování spolku je tak postaveno na následujících aktivitách v celkem čtyřech oblastech, které definoval stejnojmenný evropský projekt Partnerství pro městskou mobilitu:
Ulice by měla odrážet životní styl obyvatel. Před několika lety byla ulice vnímána především jako prostor spojující destinace hlavně pro motorová vozidla. Dnes je v projektech ulic často vnímán chodec či cyklista jako velmi důležitý prvek a veřejný prostor začíná odrážet jejich životní styl. Pokud víme, že veřejný prostor je jen jeden, ale přitom všichni lidé chtějí všechno, více parkovacích míst, více cyklistických opatření, více bezpečí pro chodce, více prostoru pro děti, více zeleně, pak se musíme někdy rozhodnout, komu dát občas přednost a proč. Pro další aktivity spolku to znamená, že:
Upozorňujeme, že i kraje výrazným způsobem ovlivňují sídelní mobilitu. Vždyť právě ony ovlivňují kvalitní veřejnou dopravu. Představme si jen, kdyby polovina lidí z veřejné dopravy přešla na jízdu autem. Jak by potom vypadala parkovací politika města? Kraje ale mají více oblasti, ve kterých mohou pomoci s řešením sídlení mobility. Naším cílem je vést, či motivovat kraje k partnerství s městy a obcemi při budování udržitelné sídelní mobility. Cílem je:
Chceme upozorňovat na moderní technologie, které nám mají pomoci vybudovat udržitelnou mobilitu. Cílem je:
Součástí aktivit Partnerství i nadále bude sběr námětů pro finanční a legislativní změny v souvislosti s přípravou nové vládní koncepce městské a aktivní mobility.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.