16. 01. 2020
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. se již tradičně účastní mezinárodního veletrhu Regiontour, aby se zde potkával se svými členy a řešil aktuální otázky. Mimo jiné dne 16. 1. 2020 proběhlo jednání o problémech s plánováním nové cyklostezky Mikroregionu Ivančicko, v úseku Ivančice – Dolní Kounice. Podívejte na videoreportáž, která představuje Mikroregion Ivančicko: https://www.youtube.com/watch?v=Pow3THijVY4 .
Pokud jde o plánovanou stezku v návaznosti na systém tras v ČR:
Cyklostezka Mikroregionem Ivančicko je součástí této jižní radiály a navíc vytváří spojnici Jihlava – Třebíč / Velká Bíteš – Oslavany – Ivančice – Dolní Kounice – Pohořelice – Mušovská jezera/Pálava – Mikulov – Rakousko/Slovensko.
Mikroregion je připraven tuto stezku vybudovat. Proč tedy hovoříme o problému?
Dne 29. 11. 2019 v Praze se na MMR uskutečnilo pracovní jednání s kraji, jehož cílem bylo pomoci správně nastavit podmínky pro Integrovaný regionální operační program (IROP) v novém programovém období 2021-2027.
Je sice možné, že v budoucím programovém období bude snahou podpořit investice do cyklistické infrastruktury ve dvojnásobném objemu oproti období stávajícímu a zároveň rozšířit způsobilost přímých i souvisejících výdajů, ale dále je potřeba počítat s tím, že by se nemělo jednat jen o ryzí cyklostezky. Je třeba budovat i obslužné stezky s přístupem jak cyklistů, tak i aut. Je třeba si klást ovšem i další otázky, např. pokud bude zrušen Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v roce 2022, odkud bude možné čerpat na cyklostezky a na další bezpečnostní opatření? Zatím jsou to jen úvahy, ale někteří tvrdí, že velmi reálné. Pokud ovšem nebudou dotace se SFDI, finance z IROP jistě nebudou stačit.
A právě na Regiontour jsme mohli řešit jeden reprezentativní problém a to na cyklostezce Mikroregionu Ivančicko, v úseku Ivančice – Moravské / Nové Bránice, kde trasa vede jedinou možnou alternativou pro cyklisty v nebezpečné lokalitě kaňonovitého údolí u Stříbského mlýna, kde je v souběhu železniční trať, přetížená silnice II/152 a řeka Jihlava.
Podle vyhledávací studie je trasa vedená rekreační oblastí kolem chat a pochopitelně majitelé nemovitostí zde jezdí auty. Třecí plochy jsou následovné:
Navrhované možnosti:
Jak bylo uvedeno výše. Nejedná se jen o problémy Ivančicka, ale celé republiky. Chceme proto na ně upozornit prostřednictvím následujících akcí:
Posílejte proto své postřehy, náměty. Zapracujeme je do celkové databáze.
Štítky:
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.