22. 07. 2017
Brexit, nebrexit, v počítači mi přistál e-mail od britské asociace Živé ulice s výzvou, abych pomohla udělat Oxford Street, nejrušnější a nejšpinavější dopravní tepny centrálního Londýna, kde bývají 4x překročeny limity pro znečištění ovzduší, pěší zónu. Nemám prý váhat, protože právě teď se o slibu primátora Londýna Sadiq Khana zrušit zde provoz aut diskutuje a nejspíš i rozhoduje ve Westminsterské městské radě a na londýnském odboru dopravy.
Tato zpráva byla převzata v plném znění z projektu Čistou stopou, od autorky Járy Johnové, partnerů značky Města s dobrou adresou.
Oxford Street v podvečer - současnost. Zdroj: Jára Johnová
Po pravdě řečeno, zpráva v počítači nebyla náhoda, k odběru zpráv od Living Streets jsem se přihlásila právě tak jako k jejich záměru udělat z (britských) ulic místa, kde je více společenského ruchu než aut, a na jaře také dorazila s kolegyněmi na konferenci do Londýna. Takže se nemám čemu divit. Tom Platt, podepsaný pod touto zprávou, který má v asociaci na starosti komunikaci a strategii, mě ujišťuje, že právě mé pomoci – Jarmilo – je zapotřebí, aby se Oxford Street proměnila ve světově vyhledávanou destinaci – velkolepé místo, kde může každý, úplně každý chodit a trávit skvěle i bezpečně svůj čas. Pan Platt mě přesvědčuje, že pěší zóna na slavné Oxford Street se může stát vzorem, jak by měly ulice a města ve Velké Británii vypadat a fungovat: pro lidi.
Pan Platt mě upozorňuje, že slib pana primátora Sadiq Khana má i své odpůrce, a tak je třeba jednat okamžitě. S pomocí jednoduchého formuláře – klik – podepisuju přípis Westminsterské městské radě, že já, Jarmila Johnová z Prahy, České republiky, podporuji transformaci Oxford Street na bezpečné a atraktivní prostředí pro pěší a tím se připojuji i k londýnskému manifestačnímu závazku „přeměnit jednu z nejznečištěnějších ulic na světě na jedno z nejlepších veřejných prostranství světa, ve třídu lemovanou stromy od Tottenham Court Road až po mramorový oblouk“. Transformace by měla stát na sedmi následujících principech:1. Oxford Street se stane světově vyhledávanou destinací – skvělé místo pro procházky i obchod.2. Dostupnost veškeré motorové dopravy – autobusy a taxíky – v krátké dochozí vzdálenosti.3. Prostor přístupný všem, bez ohledu na věk nebo zdravotní postižení.4. Bezpečné prostředí ve dne v noci.5. Zajištění paralelních, vysoce kvalitních cyklotras ve směru východozápadním.6. Pečlivé zvážení dopadu na čtvrť West End.7. Dodávky zboží mimo špičkové časy.
Pod internetovou výzvou k Westminsterské radě je uvedena i podrobnější argumentace pro zavedení pěší zóny na Oxford Street:– Oxford Street je nebezpečné, přeplněné a nepříjemné místo pro všechny – včetně lidí, kteří přijíždějí na stanice metra v Londýně a čekají zde na autobusy. Každý týden na Oxford Street dojde k nehodě s účastí chodce.– Zavedení linky Crossrail Elizabeth situaci ještě zhoršila. V současné době je pro mnoho lidí Oxford Street jen stěží průchodná. Pohyb je zde velmi náročný zejména pro osoby se zdravotním postižením a starší lidi, protože prostor je přeplněný a neodpovídá požadavkům na kvalitu a rozmanitosti jeho využití.– I přes současná omezení dopravy na Oxford Street podle typu vozidla a doby, kdy je sem vjezd povolen, je ulice neustále silně přetížená. Taxislužby a soukromé půjčovny vozidel by proto měly být odsud odstraněny. Aby transformace byla úspěšná, taxislužba i autobusové spojení musí být ovšem dostupné co nejblíže. Přestože došlo nedávno k jistému zlepšení, kvalita veřejného prostoru a chodníků nedostačuje, proto musí být veškerá vozidla včetně autobusů a taxíků z ulice odstraněna.– Dodávky by měly být omezeny na dobu mimo dopravní špičky. Pro tuto oblast je zřejmá poptávka vysoce kvalitní cykloturistické trasy ve směru východozápadním. Protože lze očekávat na Oxford Street velké množství chodců, bylo by rozumné v tomto směru vést paralelní cyklostezku, aby se minimalizoval konflikt mezi cestujícími a cyklisty a bylo zajištěno pohodlné parkování po celé délce trasy.– Kvůli dlouhodobému vystavení znečištění ovzduší zemře v Londýně každoročně téměř 9.500 lidí. Oxford Street překračuje roční limit pro oxid dusičitý během několika dnů od začátku každého roku. Odstranění veškeré motorové dopravy, včetně taxíků a autobusů, s pečlivým výběrem nových tras může přispět ke snížení úrovně znečištění ovzduší na Oxford Street i širším West Endu. A jaký je váš názor? Praha již dlouho mluví o změně severojižní magistrály, která je podobně rušnou tepnou přes město jako Oxford Street, zatím však nebyla nalezena shoda. Nové návrhy nyní dokonce navrhuje renomované studio z Dánska. Podpořili byste politiky v obdobném omezení dopravy?
Sdílejte:FacebookTwitterGoogle+
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.