09. 05. 2017
Jedním z cílů evropského projektu CHIPS je zajistit co největšímu počtu lidí vhodné podmínky pro dojíždění do práce na kole. Součástí prvního kroku je průzkum provedený na pracovištích v okolí cyklodálnic v Severním Irsku (Comber Greenway), v holandské provincii Gelderland (Rijnwaalpad), v holandském městě Tilburgu (Hart van Brabant), v belgické provincii Vlámský Brabant a v německém Frankfurtu. Průzkum se týká identifikace překážek, které lidem brání dojíždět do práce na kole. Vedení této aktivity se ujal náš partner v projektu CHIPS, organizace Sustrans, která nedávno zveřejnila zprávu s výsledky ze všech partnerských regionů.
Důvody, proč jezdím na kole
Překážky, které lidem brání dojíždět na kole
© Copyright of infographics by Sustrans.
Protože se projekt CHIPS snaží umožnit dojíždění na kole co největšímu počtu lidí, jsou naší hlavní cílovou skupinou právě ti, kdo na kole nedojíždějí, ale chtěli by, a také ti, kdo s jízdou na kole právě začínají nebo se k ní po delší pauze vrátili, a stejně tak se zaměřujeme na ty, kdo jezdí do práce na kole jen příležitostně.
Překážky, které naše cílová skupina identifikovala, se v jednotlivých zemích odlišují, stejně jako se liší i jejich cyklistická infrastruktura. Obecně však můžeme konstatovat, že nejvýznamnější překážky souvisejí s automobilovým provozem, který v cyklistech vzbuzuje pocit zranitelnosti.
Lidé v Belfastu považují rozmary počasí jako déšť, mráz a vítr za menší překážku pro jízdu na kole než důvody „do práce nevede žádná přímá trasa“ nebo „velký počet aut na silnicích“. Zaměstnanci z okolí cyklostezky ve Flandrech považují za největší překážku pro dojíždění na kole špatnou kvalitu cyklistické infrastruktury. Pro zaměstnance v okolí frankfurtské Flughafenstrasse je hlavním problémem neexistence přímé trasy a velký počet aut. Pocit ohrožení kvůli autům a motorové dopravě obecně plus chování řidičů jsou hlavní překážky pro zaměstnance v blízkosti cyklotrasy Rýn-Neckar. Pro zaměstnance v Gelderlandu a Tilburgu je jízda na kole do práce „příliš pomalá“.
A nakonec pozitivní zpráva – napříč všemi regiony a cyklotrasami je největší motivací pro dojíždění na kole zdravotní stav jedince.
Na základě výsledků průzkumu vzniklo deset kampaní, které mají podpořit naši cílovou skupinu v častějším dojíždění na kole a využití cyklodálnice. Témata kampaní jsou různá, od zdravotních přínosů každodenní jízdy na kole po aktivní spolupráci se zaměstnavateli a zaměstnanci. Kampaně budou partneři projektu CHIPS realizovat na svých cyklodálnicích.
Další průzkum na stejných místech bude následovat na podzim 2018 s cílem zjistit, kteří zaměstnanci změnili své návyky a jezdí do práce na kole. Průzkum nám také odpoví na otázku, do jaké míry byli zaměstnanci obeznámeni s jednotlivými kampaněmi a která z kampaní zafungovala jako nejsilnější motivační prvek ke změně způsobu dojíždění. Průzkum doplní analýza dat ze sčítačů umístěných na cyklodálnicích plus informace z dalších průzkumů, které na cyklodálnicích proběhnou.
Autorka Carolien Ruebens
Datum: 30. 3. 2017
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.