29. 04. 2017
25. až 27. dubna 2017 – Kouty, Ledeč nad Sázavou. Již úvodní avíza na konferenci slibovaly její netradiční pojetí. Navázali jsme na dřívější aktivity a dali jim novou dimenzi. Pokud bychom chtěli najít jednotící slovní vyjádření, jednoznačně bychom použili slovo „REGION“. Přitom pod pojmem parkování si většina lidí vybaví konkrétní parkoviště, parkovací dům, nebo parkovací pruh na ulici. Jenomže toto už dávno neplatí. Na konkrétním příkladu jsme prokázali, že změna parkování v jednom městě má dopady v širokém okolí.
Zásadní změny v dopravě v blízké budoucnosti.
A přitom by stačilo málo. Stačilo by změnit naše dopravní návyky a systémově řešit dopravní obslužnost celého regiónu. Na praktických příkladech jsme ukázali, jak by se to dělat nemělo a naopak jaké cesty mohou vést k pozitivním výsledkům. V každém případě se prokázala potřeba odborného řešení nikoliv jednoho segmentu, ale komplexního pojetí dopravy. Toto je však v podmínkách naší země poměrně ojedinělé. Naše města a regiony zpravidla řeší samostatně parkování, hromadnou dopravu, cyklodopravu, pěší, individuální automobilovou dopravu a jiné. Málokde je vše sloučeno do jednoho celku.
Systémový postup bude naprosto nezbytný. Čekají nás veliké změny. Je dlouhodobě neudržitelné připouštět navyšování dopravních intenzit nejen napříč regiony. Naše města nejsou schopná absorbovat více individuální dopravy. Zejména takové, kdy osobní automobil je v průměru obsazen 1,4 cestujícími. Zajisté jsme již všichni zaregistrovali signály z mnoha měst a zemí Evropy, kde jsou připravovány nové projekty omezující jízdu osobními automobily a preferující ekologičtější módy dopravy.
V Evropě se parkuje mimo ulice, v Česku právě naopak – kde je chyba?
Ona ta Evropa je skutečně o něco dále. To něco však není ani tolik o technice, jako o lidech. Vnímání veřejného prostoru a vztah obyvatel ke svému okolí je v Evropě o něco dále. „Jen porovnání počtu vozidel parkujících na ulicích a mimo ulice je v Evropských městech 35 : 65. V naších městech je to naopak. Evropan vnímá náklady související s pakováním vozidla jako součást běžných provozních nákladů. My to vnímáme jako jakýsi trest, či nucené zlo“, uvedl výsledek analýzy Petr Horský, předseda České parkovací asociace Na tomto jsme se shodli i s kolegy ze Slovenska a chceme začít společně s Evropskou parkovací asociaci pracovat na změně. První příležitosti bude červnové zasedání Rady Evropské parkovací asociace, které bude hostit generální partner konference – hlavní město Praha.
Řešení existují
Naopak hlavní partner konference – Statní fond dopravní infrastruktury nám představil významnou novinku. Zákon 104/2000 Sb. o Státním fondu dopravní infrastruktury prošel v loňském roce novelizací. Nově otevírá možnosti pro poskytování příspěvků na „zařízení služeb“. Zařízení služeb si můžeme představit i jako parkoviště pro auta (P+R) nebo parkoviště pro kola (B+R). A toto je jedna z cest, kam směřovat. A když si přečteme knihu Role regionální železnice ve 21. století, tak se podivíme, proč vlastně pořád setrváváme na našich stereotypech. Knihu jsme na naši konferenci také opětovně pokřtili.
Konferenci poskytli záštitu Martin Kolovratník – místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Svaz měst a obcí ČR. A naše spolupráce bude dále pokračovat. Budeme s Parlamentem ČR pracovat na přípravě potřebných legislativním změn. Se Svazem měst a obcí zahájíme diskuzi nad možnostmi propagace značky Města s dobrou adresou a moderního řešení regionální dopravy. Konference byla pro všechny účastníky velice inspirující. A již nyní vymýšlíme témata pro 5. konferenci České parkovací asociace z.s.p.o.
Zdroj: http://parkovaciasociace.cz/clanek/243-4-konference-ceske-parkovaci-asociace/
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.