27. 03. 2017
Informací o městské mobilitě není v české kotlině nikdy dost. MMR od 1.1.2017 koordinuje projekt "Partnerství městská mobilita", ale ještě před začátkem projektu uspořádala dne 14. 12. 2016 Evropská síť znalostí městských záležitostí (dále jen EUKN, z ang. European Urban Knowledge Network) společně s českým ministerstvem pro místní rozvoj Policy Lab k tématu městské mobility. Nyní představujeme jednu z klíčových prezentací, která zde zazněla.
GONÇALO CORREIA O UDRŽITELNÉ MOBILITĚ
Dr. Correia je odborným asistentem na katedře dopravy a plánování Fakulty stavebního inženýrství a geologických věd na Technické univerzitě v Delftu (Holandsko). Prezentaci je možné si stáhnout v příloze.
Ve svém projevu dr. Correia zdůraznil, jak důležité je vnímat mobilitu z širší perspektivy, nejen jako automobilovou dopravu. Jak uvedl, udržitelná mobilita je kombinací ekonomických, sociálních a environmentálních faktorů, které spolu vzájemně velmi úzce souvisejí:
Dále dr. Correia představil patnáct principů pro udržitelnou mobilitu včetně příkladů z evropských měst, kterým se podařilo tyto principy dodržet:
Současně rozvíjejte a zdokonalujte služby veřejné dopravy, které vám zajistí podporu veřejnosti pro výše uvedená tvrdá opatření.
GONÇALO CORREIA O UDRŽITELNÉ MOBILITĚ
Dr. Correia je odborným asistentem na katedře dopravy a plánování Fakulty stavebního inženýrství a geologických věd na Technické univerzitě v Delftu (Holandsko). Ve svém projevu dr. Correia zdůraznil, jak důležité je vnímat mobilitu z širší perspektivy, nejen jako automobilovou dopravu. Jak uvedl, udržitelná mobilita je kombinací ekonomických, sociálních a environmentálních faktorů, které spolu vzájemně velmi úzce souvisejí:
Dále dr. Correia představil patnáct principů pro udržitelnou mobilitu včetně příkladů z evropských měst, kterým se podařilo tyto principy dodržet:
1. Kvalitnější infrastruktura pro chodce. Plánování koncepce městských ulic a čtvrtí by mělo podporovat a usnadňovat pěší dopravu a celkově vycházet vstříc chodcům. Podpora pěší dopravy zlepšuje bezpečnost v ulicích, zdraví obyvatel i jejich ekonomickou aktivitu.
2. Kvalitnější infrastruktura pro cyklisty. Jízda na kole je levnou a zdravou formou mobility, nicméně plánování a realizace cyklistických sítí vyžaduje nemalé investice. Cyklistické sítě v Holandsku jsou tak rozsáhlé, že lidé jezdí na kole celoročně bez ohledu na počasí, věk nebo výši příjmů. Plánování cyklistické sítě by mělo probíhat v několika fázích a s ohledem na místní podmínky. Opatření, které v jedné zemi funguje dobře, může na jiném místě fungovat zcela odlišně.
3. Pohodlná, bezpečná a rychlá veřejná doprava a příjemnější prostředí pro cestující – např. rekonstruovaná nádraží, zavádění výkonných autobusů nebo celostátních systémů "smart card". V Holandsku lze například jedinou elektronickou kartu využít pro různé dopravní prostředky: vlaky, tramvaje, autobusy, a dokonce i pro pronájem jízdního kola.
4. Pro řízení dopravy využijte chytré technologie. S jejich pomocí lze například zpomalit nebo přesměrovat motorovou dopravu, případně zavádět poplatky pro uživatele osobních aut (poplatky za přetížení dopravy), jak to dělají v Londýně nebo Stockholmu.
Současně rozvíjejte a zdokonalujte služby veřejné dopravy, které vám zajistí podporu veřejnosti pro výše uvedená tvrdá opatření.
5. Regulujte dobu i místo pro zásobování, zřizujte bezemisní zóny a/nebo zóny s omezenou rychlostí, díky nimž budou města čistší, bezpečnější a méně hlučná. V Paříži například podléhá regulaci jak doba, kdy zásobovací vozy mohou vjet do centra města, tak jejich maximální velikost. Tato opatření snižují hladinu emisí a omezují dopravní zácpy.
6. Zajistěte, aby veřejný prostor ve městě byl víceúčelový s množstvím aktivit, jako je tomu v centru Madridu. Město je živější a můžete se tak vyhnout nerovnováze v dopravním toku kvůli dopravní špičce v době dojíždění.
7. Zaměřte se na hustotu dopravní sítě v okolí hlavních tranzitních stanic, jako jsou vlaková nádraží nebo stanice metra, především pak na ty, které se nacházejí uvnitř města. Usnadníte tak využívání služeb veřejné dopravy a zlepšíte celkovou propojenost města.
8. Pro pěší trasy použijte propustné dlaždice menší velikosti, zvýšíte tak propojenost sítě.
9. Chraňte a využívejte sociální, kulturní a historické hodnoty místa, jako je tomu například v Lisabonu, kde se kulturní dědictví a identita staly konkurenční výhodou města.
10. I ve stavebnictví používejte udržitelné metody, městské stavby tak budou stát po dlouhou dobu a starší infrastruktura tvoří ve městě přidanou hodnotu. V New Yorku se například podařilo přebudovat staré tramvajové tratě ve vysokorychlostní tratě metra. To je příklad udržitelného a kreativního nakládání se starou infrastrukturou.
11. Městská mobilita se musí vyznačovat rozmanitostí, a nejde jen o služby veřejné dopravy, ale i o pěší či cyklistickou dopravu nebo carsharing. Pokud nabídnete obyvatelům města několik variant, jak se někam dopravit, je méně pravděpodobné, že si koupí vlastní auto, a město bude čelit menším problémům se smogem a dalším znečištěním.
12. Do veřejné dopravy zapojte autonomní vozidla, např. pro poslední kilometr ze stanice do cílové destinace. V holandském Wageningenu studenti testují přepravu pomocí sebeobslužných autobusů z nádraží do areálu univerzity.
13. Integrujte veškerou nabídku v oblasti mobility a jasně a srozumitelně ji představte veřejnosti, usnadníte tak lidem proces rozhodování. K tomu slouží například balíčky mobility.
14. Využijte veškeré informační systémy, abyste věděli co nejvíc o stavu a možnostech městské mobility ve vašem městě (např. aplikace v mobilních telefonech).
15. Nedílnou součástí městského plánování by se měly stát i možnosti, které nabízí elektromobilita. Pomůže to snížit lokální znečištění a zvýšit obyvatelnost městských center. Jedním z příkladů je carsharing elektromobilů. V některých evropských městech, např. Amsterodamu, Berlíně nebo Madridu, existují rozsáhlé sítě carsharingového systému Car2Go, které umožňují pronájem elektromobilu přes aplikaci v mobilním telefonu.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.