09. 03. 2017
ECF dnes zveřejnila novou zprávu pod názvem Elektromobilita pro všechny: daňové pobídky pro elektrokola. "I přes jejich nesporné výhody a nákladovou efektivitu stojí elektrokola stále mimo strategie zaměřené na elektromobilitu. Proto se na jejich potenciál snažíme upozornit všechny, kdo mají nějaké rozhodovací pravomoci. Naším cílem je poskytovat zásadní politická doporučení a šířit příklady dobré praxe za účelem podpory a propagace elektrokol na území Evropy," říká Holger Haubold, autor zprávy a referent ECF pro fiskální a hospodářskou politiku.
Začátkem tohoto měsíce oznámila francouzská vláda finanční podporu ve výši 200 EUR na nákup elektrokola. Tato pomoc je výsledkem úspěšné aktivity FUB, francouzského člena ECF, a dalších zájmových skupin. Francie tak následuje kladný příklad z Rakouska, které se díky četným programům zaměřeným na fiskální pobídky může pochlubit jedním z nejrozsáhlejších trhů s elektrokoly v Evropě. V roce 2015 se v této alpské zemi prodalo 9 elektrokol na 100 obyvatel (pro srovnání, v Německu to bylo 6,6 a ve Francii 1,5).
Jak Francie, tak Rakousko podnikly tyto kroky z prostého důvodu: investovat do elektrokol se vyplatí. Kromě ekonomických, environmentálních a zdravotních přínosů jsou elektrokola ideálním dopravním prostředkem pro delší vzdálenosti. Studie prokázaly, že elektrokola jsou rychlejší než auta na trasách kratších než 10 km (což je dvakrát delší trasa než výhodná vzdálenost v případě klasických jízdních kol). Je mnohem snazší na nich překonat přírodní překážky (kopce nebo protivítr), takže jsou vhodná pro dojíždějící osoby, které chtějí nebo musí dojet do práce přímo v pracovním oblečení, ale také pro méně trénované cyklisty, starší osoby a další skupiny, které dřív na kole moc nejezdily. Na elektrokolech lze přepravovat těžší náklady, jsou tedy skvělým řešením pro jednotlivé zákazníky i pro firmy, které spoléhají na rychlou logistiku i v městském prostředí. Proto jsou elektrokola možnou alternativou automobilové dopravy především pro městské oblasti.
Vzhledem k tomu, že členské státy musí plnit závazky EU týkající se emisí CO2, měli by se politici na všech úrovních snažit začlenit elektrokola do všech strategií elektromobility a zajistit příslušné mechanismy financování. Jak ukazuje zpráva ECF, navzdory obrovské podpoře elektromobilů (v Německu do roku 2014 jde o 1,4 miliardy eur!) je návratnost poměrně malá (německé ulice brázdí jen 25 500 eletrických osobních aut). Přitom stačí mnohem menší investice a můžeme očekávat masivní nárůst počtu elektrokol!
Ve online zprávě ECF najdete podrobnější přehled pobídkových programů v některých členských státech, stejně jako přínosy elektrokol a doporučení pro fiskální strategie. Další doporučení pro evropské politiky a úředníky budou jistě následovat po zvěřejnění návrhu Evropské strategie cyklistické dopravy.
Novou zprávu naleznete zde.
Fotografie a grafy viz zde.
Autorka Justina Bieliauskaite
27. 2. 2017
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.