Seriál o "hodnotách" - Svátky klidu, pohody a koordinace

03. 12. 2016

Před nám jsou vánoce, které jsou označované nejen za svátky klidu a pohody, ale také marketingu a koordinace. Ptáte se, co to má společné se značkou Město s dobrou adresou? Také značka Město s dobrou adresou je spojená s marketingem a s koordinací. Otázka zní - jedná se o stejný marketing a koordinaci?

Nejprve se zaměříme na vánoční svátky. V Lidových novinách Jan Klesla k danému tématu napsal dne 1.12.2016 článek: Svátky klidu, pohody a koordinace. Ekonomie nerozumu.

"Nákupní centra i obyčejné obchody se plní lidmi, vpodvečer a o víkendu v nich už prakticky není k hnutí. Každým dnem pomalu ale jistě stoupá intenzita nákupního šílenství až k hrozbě brzkého ušlapání.

Do toho blikají nejrůznější světýlka a z reproduktorů se linou nejohranější písničky. Neklamné znamení, že se přiblížily každoroční svátky klidu, lásky a pohody.

Až nelidské nákupní šílenství je nám přitom naprosto přirozené. „Celé to funguje vlastně proto, že lidé jsou stádní druh. Děláme rádi to, co vidíme u druhých. To je ostatně princip samotných nákupních center.“ Vysvětluje Rory Sutherlnad, behaviorální ekonom a zakladatel divize Ogilvychange, jedné z největších světových reklamních a marketingových agentur.

Právě reklama a marketing mají v hlavní maloobchodní sezóně roku pravé žně. Ale jak vysvětluje Sutherland, nejde jen o nakupování dárků. I když to na první pohled může vypadat jako nesmyslné utrácení, Vánoce jsou vlastně docela efektivní svátek. „Jistě, vypadá to jako dokonalý svátek materialismu, ale v podstatě dokonale řeší to, čemu ekonomové říkají takzvaný koordinační problém", vysvětluje. Jde o to, že si všichni dáváme dárky zároveň v jeden den, na rozdíl například od individuálních narozenin.

To je něco velmi ojedinělého a v jiných oborech od běžné tržní ekonomie až po mezinárodní vztahy prakticky nemyslitelné. Koordinační strategie jsou ostatně jedno z klíčových odvětví takzvané teorie her, tedy velmi matematického oboru ekonomie, za který už padlo několik Nobelových cen.

O Vánocích se ale v nevídané míře koordinujeme u stromečku vlastně přirozeně. „Je to, jako by si dávali všichni dárky k narozeninám jednoho člověka – Ježíše Krista. A navíc k tomu máme oficiálně nějaký ten den volna,“ přirovnává Sutherlnad.

A nyní se zaměříme na značku Město s dobrou adresou (MSDA). Její marketing a koordinace jsou jiné. Tak předně, značka MSDA nepovažuje člověka za stádový druh, ale naopak chce podporovat jeho jedinečnost, originalitu. Ve vazbě na dopravu a mobilitu pak víme, že dopravní prostředek je součást našeho životního stylu. Každý jsme jiný, každý cestujeme jiným způsobem. Někdy vlastně ani žádné dopravní prostředky nepotřebujeme. Značka MSDA naopak nechce, abychom se chovali jako stádový druh, kdy každý musí využívat stejný dopravní prostředek, o čemž nás stále přesvědčují televizní reklamy.

Naopak, v rámci koordinace se značka MSDA chce učit od ekonomů, kteří hovoří o tzv. takzvaném koordinačním problému. Vánoce mohou partnery značky MSDA naučit jednu podstatnou věc. Je třeba se koordinovat přirozeně a určité věci dělat koordinovaně společně, třeba dle šablony webu - www.mesto.dobramesta.cz.

 

Aktuality